Dansk Retursystem omskoler medarbejdere til fremtidens fabrikker

Jørgen Filholm på 59 år har arbejdet i Dansk Retursystem i fire år. Han er en af de medarbejdere, der har takket ja til at blive opkvalificeret, så han stadig har et job, når den første af to fuldautomatiserede fabrikker står klar til at overtage det manuelle arbejde om to et halvt år. Foto: Dansk Retursystem.

Om to et halvt år overtager den første af to fuldautomatiserede fabrikker det meste af det hårde manuelle arbejde, som det kræver at tælle, sortere og flytte rundt på de mere end 1,1 mia. stykker pantemballage, som Dansk Retursystem hvert år håndterer.

Det har givet anledning til et omfattende opkvalificeringsprojekt, hvor halvdelen af de 150 medarbejdere i produktionen er blevet screenet for deres kompetencer i dansk, matematik og ordblindeteknikker.

- Vi er en miljøvirksomhed, som ønsker at tage socialt ansvar, og derfor har vi satset alt på at få vores fantastisk dygtige medarbejdere med på de forandringer, der sker i Dansk Retursystem, fortæller Marie Overskov Dam, projektleder for strategi og udvikling i Dansk Retursystem.

Tilbud om undervisning til alle
Men det kommer til at kræve nogle anderledes kompetencer, end de fleste af de nuværende medarbejdere har, at være en del af Dansk Retursystem i fremtiden. Der kommer arbejdet i meget høj grad til at bestå i at overvåge maskinerne, betjene it, læse instruktioner, optimere og udbedre fejl.

- Det har været op til den enkelte at beslutte, om de havde lyst til at tage del i forandringerne og gøre det, der skal til, for at kvalificere sig til et job på de nye fabrikker. Vi har haft mindst tre, og for de fleste endnu flere, individuelle samtaler med dem for at afstemme forventninger til deres udvikling og nye kompetencer og for følge med i, hvordan vi hjælper dem bedst, siger Marie Overskov Dam og tilføjer:

- Det har taget lang tid, og det er et stort arbejde, men vi får så meget tilbage, og det skaber trygge og glade medarbejdere.

Afhængigt af den enkeltes kompetencer vil alle medarbejderne blive tilbudt uddannelse. Uddannelsesprogrammet er sat sammen, så der er tilbud på både FVU-, AMU- og EUD-niveau.

59 år og snart lærling igen
En af de medarbejdere, der har taget imod tilbuddet om opkvalificering, er 59-årige Jørgen Filholm, der har været i Dansk Retursystem i fire år. Til november begynder han uddannelsen til industrioperatør.

- Da produktionsdirektøren kom og fortalte om alle forandringerne, tænkte jeg, at så var min tid nok forbi, fordi jeg var for gammel. Men det viste sig, at de gerne vil have mig med, og det må jeg tage hatten af for. Det er ganske enkelt imponerende, siger Jørgen Filholm, der er udlært mekaniker og har arbejdet det meste af sit liv som lastbilchauffør.

- Det er mest alderen, der har været en udfordring for mig. Det var svært at se sig selv som en del af fremtiden, og jeg var nervøs for at blive bedstefaren blandt alle de unge på uddannelsen. Men jeg har besluttet, at sådan bliver det ikke, siger han.

Undervisning i arbejdstiden
For at blive klar til industrioperatøruddannelsen har Jørgen Filholm deltaget i dansk på FVU-niveau. Dansk Retursystem har hyret VUC-lærere fra Vestegnen og Horsens HF & VUC, som har gennemført undervisningen på virksomheden i arbejdstiden.

- Det er flot, at de har tilbudt os det på den måde. Det gør også, at man kan få det til at hænge sammen med familielivet, fortæller Jørgen Filholm, der glæder sig til den nye type arbejde, der kommer til at erstatte hans nuværende.

- Det hele bliver meget smartere. Det betyder, at vi ikke bliver slidt på samme måde, fordi det hårde fysiske arbejde bliver væsentligt reduceret, og så betyder det jo også flere penge i kassen, siger han.

I 2016 modtog 55 medarbejdere undervisning i dansk og ordblindeteknikker. I år får 55 medarbejdere undervisning i dansk og matematik. På nuværende tidspunkt er 11 medarbejdere startet på procesoperatøruddannelsen og forventningen er, at flere vil starte i løbet af de næste par år.

19/05/2017