Flere medarbejdere med eltekniske færdigheder til Midtjylland

Skive College udbyder fra uge 40 2017 en ny kursuspakke, der skal dække det stigende behov for elfagligt uddannede. Foto: Skive College

Skive College har i samarbejde med midtjyske virksomheder udviklet en kursuspakke, som skal sikre flere medarbejdere med eltekniske kompetencer til forsynings- og energiområdet.

Pakken består af en række AMU-kurser, som tilsammen varer 12 uger. Kurssusrækken afvikles i to dele af seks ugers varighed. Målet er at opkvalificere medarbejdere til at arbejde sikkert og selvstændigt på spændingsførende stærkstrømsanlæg. Kursuspakken udbydes på Skive College fra uge 40 2017.

- Der er rift om elektrikere og folk med eltekniske færdigheder i hele landet, men det står særligt hårdt til i Midtjylland, omkring Thy, Mors og Skive, fortæller Jens Høffner, uddannelsesleder for byggeri og energi på Skive College, og fortsætter:

- Der er stor efterspørgsel efter elektrikere. Med det nye forløb kan vi på 12 uger gøre smede, bagere, andre faglærte og ufaglærte med lang arbejdserfaring klar til at komme ud i energi- og forsyningsbranchen, siger Jens Høffner.

Kompetenceafklaring efter tysk model
Udover at kursuspakken skal dække det stigende behov, der er for elfagligt uddannede, skal den sikre tydeligere afklaring af og afgrænsninger i kompetencer for de ansatte på de danske forsynings- og energivirksomheder.

Det fortæller Svend Brogaard, Global Team Leader hos Siemens, der har deltaget i udviklingen af kursuspakken.

På 12 uger kan andre faglærte og ufaglærte med lang arbejdserfaring blive klar til at komme i arbejde i energi- og forsyningsbranchen. Foto: Skive College

- Som virksomhed er vi nødt til at vide, hvilke medarbejdere der har de eltekniske færdigheder, der gør dem i stand til at vurdere risici og farer ved arbejde på og i nærheden af spændingsførende anlæg. Med denne kursuspakke kan vi opkvalificere medarbejdere med lang arbejdserfaring til det og dermed sikre et højere niveau af kvalitet og sikkerhed, end det vi har i dag, siger han og tilføjer:

- Vi er stærkt inspireret af Tyskland, hvor de har nogle helt klare lovkrav om, at el-virksomhederne skal definere deres medarbejderes eltekniske kompetencer, siger Svend Brogaard.

Hvis du vil vide mere, kan du kontakte Jens Høffner på tlf.: 99149278 eller jho@skivets.dk

10/08/2017