Rekordmange indstillet til ML-Prisen 2017

Flere end 250 lærlinge er indstillet til ML-Prisen 2017. Her ses industriteknikeren Oliver Stavnsbo til ML-Prisen 2016. Prisen uddeles i år fredag den 29. september i Den Sorte Diamant i København.

Metalindustrien emmer af talent. Det faktum understreges af, at der i år er rekordmange nyudklækkede svende, der er indstillet til Metalindustriens Lærlingepris, ML-Prisen.

Det er 15. år i træk, at metalindustrien hylder sin store talentmasse, og vanen tro finder prisuddelingen sted i Den Sorte Diamant i hjertet af København. I år er det fredag den 29. september. Med flere end 250 indstillinger, er flere lærlinge end nogensinde før indstillet til den ærefulde anderkendelse. Det betyder også, at riften om de 25 statuetter er hårdere end nogensinde før.

Undervisningsministeren deltager i hyldesten

Statuetterne overrækkes af undervisningsminister Merete Riisager sammen med forbundssekretær i Dansk Metal og formand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg, Per Påskesen, og erhvervsuddannelseschef i DI og næstformand i Metalindustriens Uddannelsesudvalg, Lone Folmer Berthelsen. Blandt deltagerne i hyldesten er også de 25 lærlinges familier, mestrer og faglærere.

For at få tildelt ML-Prisen skal modtagerne have opnået topkarakter til svendeprøven. Det er dog ikke blot det faglige talent der hyldes. Der lægges stor vægt på, at lærlingene gennem læretiden har udmærket sig som gode kolleger og samarbejdspartnere. Og så skal de indstilles af både praktikvirksomheden og erhvervsskolen. Desuden har skuemestre, der har deltaget ved svendeprøverne, haft mulighed for at indstille. Indstillinger fra skuemestre skal dog både bakkes op af en indstilling fra henholdsvis praktikvirksomheden og erhvervsskolen.

Lærlinge, der modtager ML-Prisen 2017, får direkte besked herom. Desuden gives der besked til de skole- og virksomhedsrepræsentanter, som har indstillet lærlinge til prisen.

10/08/2017