Danske lærlinge skal lave jagerfly i Texas

Til foråret rejser tre danske industriteknikerlærlinge til Fort Worth i Texas for at tage en del af deres uddannelse på den amerikanske flyproducent Lockheed Martins fabrik.

De tre dygtige lærlinge, der er udvalgt blandt et felt på 18 unge industriteknikere fra hele landet, skal blandt andet tage del i produktionen af de nye F35 jagerfly, som Danmark har bestilt 27 af.

En af dem er 18-årige Robert Løgager Nielsen.

- Det er helt vildt. Det havde jeg ikke regnet med, for det er et stærkt felt. Men jeg glæder mig. Det er en helt anden verden i forhold til den, jeg er vant til. Det vil helt sikkert være enormt spændende at komme derover og se, hvordan det foregår, siger han.

Studieopholdet er på ca. to måneder, og det er DI - Dansk Industri og Dansk Metal der i samarbejde med metalvirksomheden Multicut A/S og Lockheed Martin har gjort det muligt for de tre industriteknikerlærlinge at komme af sted på turen, som skal sætte fokus på manglen på faglærte.

- Danmark har nogle af de dygtigste lærlinge i verden, og jeg er ikke i tvivl om, at Lockheed Martin vil få god gavn af Robert og de to andre unge lærlinge. Der er masser af muligheder for at se verden og gøre karriere som faglært. Det vil vi gerne vise med dette projekt, siger forbundsformand i Dansk Metal Claus Jensen.

DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad håber, at projektet vil vise andre unge, at en erhvervsuddannelse også giver muligheder for at uddanne sig og arbejde i udlandet.

- Det er vigtigt for os at vise, at en erhvervsuddannelse i industrien giver muligheder for en international karriere. Vores virksomheder har brug for, at flere dygtige unge har lyst til en af de mange spændende uddannelser inden for industrien, siger Karsten Dybvad.

09/11/2017