Industriteknikerlærlinge til Texas

Nu får tre dygtige industriteknikerlærlinge mulighed for at komme på et to måneders ophold i USA i forbindelse med deres uddannelse. Lærlingene bliver tilbudt et studieophold på Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas, hvor de blandt andet skal deltage i produktionen af de nye F35 jagerfly, som Danmark har bestilt 27 af.

Det er DI og Dansk Metal, der i samarbejde med metalvirksomheden Multicut A/S og Lockheed Martin, har gjort studieopholdet muligt. Initiativet skal være med til at få de unges øjne op for de muligheder, der er i at tage en uddannelse som industritekniker, ikke bare i Danmark men også internationalt.

Industriteknikeruddannelsen har udviklet sig meget de seneste år i takt med, at virksomhederne er blevet mere og mere automatiserede, og der er stor rift om de nyuddannede industriteknikere blandt produktionsvirksomhederne. Hvis ikke der bliver uddannet nok, vil det gå ud over danske virksomheders konkurrenceevne.

Alle virksomheder, der er medlem af DI, har mulighed for at indstille deres dygtigste industriteknikerlærlinge inden udgangen af oktober - til det to måneder lange studieophold, der finder sted i maj og juni næste år.

Et uafhængigt dommerpanel af faglærere på uddannelsen vil vurdere indstillingerne og vælge de heldige lærlinge. Vinderne af studieopholdet vil blive udpeget i midten af november.

10/10/2017