Velkommen til Industri 4.0

Industri 4.0 stiller nye krav til kompetencer i industrien. Derfor arbejder Industriens Uddannelser på at gøre de danske industrivirksomheder og deres medarbejdere parate til at få mest muligt ud af udviklingen inden for digitalisering og automation.

Industri 4.0 omfatter integrationen mellem den digitale verden og den fysiske produktion. Det findes der et væld af eksempler på i de danske industrivirksomheder. Virksomhederne arbejder hver eneste dag på at gøre deres produktion så effektiv som mulig i en stadig mere digitaliseret og automatiseret branche.

Læs om:

• Grundfos, der har taget et langt skridt ind i den digitale tidsalder med tre nye tiltag, der skal gøre virksomheden mere konkurrencedygtig og gøre hverdagen nemmere for medarbejderne.
  • Dansk Retursystem, der årligt håndterer mere end en mia. stykker pantemballage mere eller mindre manuelt. Virksomheden bygger i øjeblikket to nye fuldautomatiserede fabrikker, men de får brug for kvalificeret arbejdskraft, der kan betjene de nye maskiner.
  • EUC Syd der oplever stigende efterspørgsel på skolens robotkurser.
  • Nyt digitaliseringskursus der skal sikre digitale kompetencer til industriens medarbejdere.

Her på siden kan du også læse om alle de projekter, analyser og kurser, Industriens Uddannelser bidrager til for at understøtte kompetenceudviklingen i industrien.

Bred opbakning fra organisationerne
I undersøgelsen Robot-kolleger giver produktivitet og job et boost i industrien som Dansk Metal fik lavet i 2014 stod det klart, at "investeringer i kompetencer er mindst lige så vigtig som investeringer i ny teknologi”. Og det har netop sat retningslinjen for Dansk Metals overvejelser om fremtiden, forklarer forbundssekretær Per Påskesen:

- I Dansk Metal står det højt på dagsordenen at sikre, at vores medlemmer har en fremtid i industrien. Med den eksplosive udvikling, vi ser i mødet mellem den fysiske produktion og den digitale, er vi nødt til at handle, og derfor bakker vi op om alle de projekter, der kan forberede os på fremtidens industri, siger han.

3F har også stærkt fokus på opkvalificering, som vil styrke kompetencer inden for digitalisering og automation blandt organisationens medlemmer.

- Alle i industrien får som minimum behov for basale digitale færdigheder. Vores medlemmer skal have mulighed for gennem uddannelse at kvalificere sig til at arbejde i industrien, når udviklingen så åbenlyst kræver stærkere it-kompetencer, lyder det fra Pia Maul Andersen, næstformand for 3F Industrigruppen.

Uddannelse og teknologi går hånd i hånd
DI nikker også til behovet for hele tiden at udvikle uddannelsestilbud, som giver danske industrivirksomheder mulighed for at opkvalificere medarbejderne i takt med, at der implementeres flere robotter, digitaliserede arbejdsgange m.m.

- Det er afgørende, at virksomheder medtænker en strategi for sikring af de nødvendige kompetencer i deres forretningsudvikling, der gør, at vi kan udnytte de nye teknologier fuldt ud, og dermed sikre deres konkurrencekraft. Relevante uddannelsestilbud og viden om, hvilke nye teknologier, der er i pipelinen i branchen, er derfor bydende nødvendigt, siger erhvervsuddannelseschef Lone Folmer Berthelsen, DI.

Vi opdaterer løbende denne side med reportager fra virksomheder, interviews med skoler og relevant materiale, der giver et samlet billede af, hvordan Industriens Uddannelse arbejder med at møde de nye kompetencebehov, som Industri 4.0 afføder.

Siden opdateres løbende.