Skillman udvikler morgendagens teknologier

Industri 4.0, robotter, trådløs teknologi, komposit og letvægtsmaterialer er omdrejningspunktet i det nye EU-projekt Skillman.

Skillman er et tæt samarbejde mellem aktører i en række EU-lande om udvikling af fremtidige teknologier inden for fly- og bilindustrien. Danmark repræsenteres i det fælles arbejde af Industriens Uddannelser, Metropol og erhvervsskolen TEC.

Behov for 150.000 nye flymekanikere i Europa

I de kommende 20 år forventes det, at 25.000 nye fly skal produceres som supplement til de nuværende 17.000 fly i den kommercielle flåde (iflg. Den internationale civile Luftfartsorganisation, ICAO). For at vedligeholde disse fly, vil det kræve næsten 500.000 nye flymekanikere, heraf 150.000 flymekanikere alene i Europa.

Nye arbejdsopgaver

Industrien forudser en helt ny verden af arbejdsopgaver, som bliver en vigtig del af flymekanikerens arbejde, herunder reparation af komposit. Flymekanikeren kommer også i højere grad til arbejde med mere komplekse avionic systems, som er avancerede elektriske systemer, der bruges på fly, satellitter og spacecrafts.

Europæisk vidensdeling

Projektets formål er bla. at udveksle viden mellem projektets aktører, dvs. uddannelsesinstitutioner, virksomheder og akkrediterende instanser, herunder Industriens Uddannelser.

Særligt den danske erhvervsskole TEC er opmærksom på muligheden for at hente ny viden hjem om teknologier og materialer fra de store industrivirksomheder Fiat, Jaguar Land Rover og SAS. Virksomhederne deltager alle som industrial partners i Skillman-projektet.

Projektet forventes afsluttet i december 2017.