Fra ML Prisen 2018
13 september 2022

Emilie har brugt sin ekspertise som flytekniker på ambulancefly og mindre privatfly: - ML-Prisen var et kæmpe skulderklap

Hvert år uddeler vi ML-Prisen til talentfulde lærlinge, der har gennemført deres uddannelse med et særligt godt resultat. Vi har en tradition for at tale med en prismodtager af ML-Prisen. I år er ingen undtagelse. Vi har talt med Emilie Teglers, der modtog prisen i 2018, efter at være blevet udlært flytekniker med gode karakterer.

Foto: Privat

Navn: Emilie Teglers

Alder: 29 år

Uddannelse: Flytekniker

Vinderår: 2018

Du modtog ML-Prisen i 2018 – kan du stadig huske, hvordan det var?

- Ja, dagen står stadigvæk frisk i min hukommelse. Det var en skøn dag, og det betød utrolig meget at vinde prisen. Det var et kæmpe skulderklap, at min daværende arbejdsplads og min daværende chef havde indstillet mig – og at jeg så vandt ML-Prisen, vil altid være noget, jeg vil huske tilbage på med et smil på læben. Min chef så et lys i mig, selvom jeg var helt grøn og kom fra grundforløbet af. Jeg havde kun grundforløbet som flytekniker og havde aldrig rigtig prøvet at skrue på en flyver før. Derfor er jeg virkelig glad for, at han stolede på mine evner. Det vil jeg være ham evig taknemmelig for. Efter ML-Prisen blev jeg endda fastansat hos Copenhagen Air Taxi, hvilket også var dem, som havde indstillet mig til prisen.

Hvordan endte du som flytekniker?

- Min bror var lige blevet pilot, og det var jeg meget fascineret af. Det var dog bare ikke lige mig at sidde stille i et cockpit i lang tid ad gangen. Jeg havde lidt for meget krudt i måsen til det. I stedet gik jeg i gang med flyteknikeruddannelsen på grundforløbet og blev helt bidt af det. Min far er også flytekniker – i dag pensioneret, så det kommer også lidt fra familien af. Der er nok også noget social arv, som er gået igen. I skolen gav det mig også den fordel, at jeg kunne vende spørgsmål med min familie, hvis jeg var i tvivl om noget. Det kom mig også til gode som lærling, hvor jeg gik efter at være den dygtigste lærling til mit hverv. 

Hvilken rolle har skolen haft af betydning?

- Vi har fået lært de basale systemer rent teoretisk på skolen. Kombinationen imellem teori fra skolen og praktisk fra lærepladsen, har jeg lært en hel masse af.

Har du stadigvæk ML-Pris-statuetten?

- Ja, det har jeg. Den står på hjemmekontoret.

Hvordan kobler du af, når du ikke er på arbejde?

- I min fritid bruger jeg meget tid på at give den gas på min motorcykel sammen med min kæreste. Derudover slapper jeg rigtig godt af i min families selskab, så det prioriterer jeg rigtig højt, når jeg ikke er på job. Jeg undgår dog ikke helt at tale arbejde, når jeg er hjemme. Min kæreste er nemlig også flytekniker, så vi er begge to lidt nørdede indenfor fly. Det betyder fx, at vi kigger op i luften, hvis vi hører et fly og går ind på Flightradar for at læse mere om flyet. 

Hvad har motiveret dig gennem din karriere?

- Det har været min store passion for at nørde med motorer og elektronik på flyvere. Derudover er der et godt sammenhold, da de fleste kender hinanden, og vi er alle en del af en helt speciel branche. Det har   jeg nydt godt af og er blevet motiveret af.

Hvad har du lavet efter, at du modtog ML-Prisen?

- Efter at jeg modtog ML-Prisen, fortsatte jeg som faglært hos Copenhagen Air Taxi. Der var jeg i et par år, inden jeg blev færdigudlært som B2-tekniker. Som B2-tekniker fik jeg et job hos DAO Aviation.

- Hos DAO Aviation laver de et nummer større fly, end hvad jeg var vant til hos Copenhagen Air Taxi. Det var også hos DAO Aviation, at jeg blev nysgerrig i arbejdet med elektronik i fly. Det skyldes nok primært, at jeg blev placeret i en gruppe, som havde speciale i elektronik på fly. De lavede blandt andet opgraderinger på flyene. Pludselig var jeg en del af gruppen, hvor vi fx opgraderede et cockpit, ændrede et analogt cockpit til et digitalt cockpit samt lavede et passagerfly om til en patientfly til transport.

Hvis du skal fremhæve noget, som kommende flyteknikere bør vide, hvad skulle det så være?

- Man skal være bevidst om, at der er en stor forskel på brancherne. Desuden skal man gøre op med sig selv, hvad man synes, er det sjove. Er det charterflyene hos fx Norwegian og SAS eller det lidt alternative, hvor man har mange hatte på. Hver sit område er superfedt og har sine fordele.  

Hvorfor skal man læse til flytekniker?

- Der mangler folk i branchen. Vi kan ikke komme udenom, at luftfart er noget, der bliver brugt rigtig meget til fragt af mennesker samt ting og sager. Der er brug for nogle nye kloge hoveder.

Kontakt os gerne og hør nærmere