28. nov 2019

Automatikteknikeren Laura er vild med robotter

Laura Sixhøj
Automatiktekniker
20 år
Syddansk Erhvervsskole, Vejle
Danish Crown, Horsens

Hvad fangede din interesse ved uddannelsen?

- Jeg blev interesseret i el helt tilbage i fysikundervisningen i folkeskolen. Jeg startede på grundforløbet som elektriker, men fandt ud af, at det egentlig mest var maskiner, der var interessante. En dag skulle vi lave en garageport, hvor vi lavede styring og gav den forskellige funktioner. Det var virkelig sjovt at prøve. Heldigvis var der en lærer, som fortalte mig, at det, jeg interesserede mig for, faktisk havde mere tilfælles med uddannelsen til automatiktekniker end elektriker. Så jeg talte med en underviser og en elev fra automatikteknikerlinjen, som kunne fortælle mig, hvad de egentlig går og laver.

Hvilke opgaver kan du bedst lide på din arbejdsplads?

- Arbejdet med at regne ud hvordan en opgave skal løses. Især når vi kan finde en løsning på noget, som har været et problem. Fx har vi haft problemer med vores ridsemaskine – sådan en der ridser flæskestege. Før i tiden havde vi et kugleleje, som vi skiftede tre gange årligt, fordi det ikke blev smurt ordentligt. Det kostede ca. 50.000 kr. pr. gang. Årsagen til problemet var, at maskinen slet ikke kører regelmæssigt, så det var svært at vide, hvornår lejet skulle smøres. Så jeg var med til at installere en PLC (Programmable Logic Controller, red.), som overvåger, hvor mange timer maskinen har kørt og giver en advarsel, når det er tid til at tjekke kuglelejet. Der var ikke oprindeligt overvågning på, men nu sparer vores løsning næsten 150.000 kr. om året.

Hvilke udviklinger inden for dit fag synes du er særligt interessante?

- Det er spændende, hvordan det bliver mere almindeligt at bruge robotter til at løse forskellige problemstillinger, og hvordan de bliver integreret i løsningsforslag. Det giver mange nye muligheder.

- Vi har nogle intelligente robotter på arbejdet, som gør, at man kan arbejde meget mere effektivt og præcist. Man kan fx bruge 2D eller 3D billeder til at give dem et koordinatsystem, de kan bevæge sig efter. Man kan også give dem et datasæt, fx en masse billeder af grise, og ud fra dem kan robotten lære at genkende og kortlægge en gris.

- Der er også meget indbygget sikkerhed. Robotten kan fx se, hvad den skal til at save i, og så den kan sige ”Det er en gris. Godkendt” og så begynde at save det rigtige sted. Det eneste, der skal virke, er sikkerhed. Så kan man se på resten bagefter.

Det er spændende, hvordan det bliver mere almindeligt at bruge robotter til at løse forskellige problemstillinger, og hvordan de bliver integreret i løsningsforslag. Det giver mange nye muligheder.

Hvad dyster en automatiktekniker i til DM?

- Man dyster helt sikkert i sikkerhed. Og der er et stort tidspres, hvor der ikke er plads til fejl. Selv små fejl skal også findes med en fejlsøgning og så udbedres, hvilket tager tid.

- Til regionsmesterskabet havde vi syv timer til at lave en vareelevator med en funktionsbeskrivelse. Den skulle kunne køre til den rigtige etage, ramme en føler og åbne dørene. Så skulle man kunne vælge en ny etage, så skulle dørene lukke og elevatoren skulle bevæge sig korrekt. Der skulle også programmeres en rampetid, så elevatoren accelererer og decelererer mere glidende. Det klarede vi med en frekvensomformer, der kunne justere omdrejningerne på motoren. Det gør turen mere behagelig og slider mindre på mekanikken.

Hvad bliver den sværeste del af konkurrencen?

- Det bliver svært at arbejde, mens der er folk rundt om en der snakker. Og tidspresset. Der er ikke tid til rigtigt at overveje, hvordan opgaven skal løses, hvilket er meget forskelligt fra den måde, vi normalt arbejder på.

- Man må jo heller ikke skynde sig så meget, at man laver fejl. Man skal være rolig og bevidst om, hvad man laver. Noget så simpelt som en slåfejl i programmeringen kan give udfordringer, så man skal tage det roligt og løse problemerne, som de kommer.

Gør du noget særligt for at forberede dig?

- Jeg er lige kommet i skole igen. Det er jo en god start. Så kan jeg få opsummeret programmering osv. Og få noget af teorien bag ved styringerne, korrekte tilslutninger osv. Og hvordan man nemmest gør det.
Det er nok godt at arbejde lidt i programmerne før konkurrencen.
På skolen skal vi også lave et automatisk anlæg, som nok bliver større end det, vi skal lave til konkurrencen. Det skal kunne behandle nogle klodser, fx sortere dem og flytte dem på de rigtige måder. Det minder nok meget om det, vi skal lave til konkurrencen, så det bliver god træning.

Kontakt os gerne og hør nærmere

Astrid Sandvad Kudahl

Kommunikationskonsulent

Telefon

33 77 91 48

Mobil

21 89 48 48

E-mail

ask@iu.dk