20. dec 2019

Mediegrafikeren Ida viser vejen. Med skilte

Ida Mikkelsen
Mediegrafiker
21 år
Roskilde Tekniske Skole
Kontrapunkt Group A/S

Hvad fangede din interesse ved uddannelsen?

- Jeg har altid været meget interesseret i det kreative. Tilbage i niende klasse tænkte jeg, at jeg ville være skrædder. Jeg søgte ind, men fik ikke en plads, så jeg tog den mest kreative tiende klasse, jeg kunne finde. Det var en kommunikationslinje, og dér fik jeg øjnene op for grafisk kommunikation.

- Jeg har faktisk altid samlet på pæne poser, æsker og andet emballage, der var noget ud over det sædvanlige. Jeg havde bare aldrig tænkt over, at der sidder nogen og designer de ting. Jeg fik faktisk øjnene op for, at det var noget som altid har interesseret mig, men jeg havde ikke tænkt at det var noget, jeg kunne tage som uddannelse. Jeg søgte direkte ind som mediegrafiker efter tiende klasse.  

 Hvad laver en mediegrafiker?

- En stor del af grafikerfaget er, at de informationer, vi får af kunden, skal visualiseres på den rigtige måde. Det vil sige, at informationerne skal kommunikeres ud til modtageren, så de bliver præsenteret i den rigtige rækkefølge.

- Lad os tage en invitation som eksempel. Hvis du ikke nemt kan se hvor du skal hen, og hvornår, så er invitationen dårligt designet. Man kan arbejde med ting som størrelse på overskrift, manchet, osv. for at påvirke hvor blikket falder først. Vi læser jo ikke nødvendigvis oppefra og ned og fra venstre mod højre. Det kan være noget på side to man ser først, hvis opsætningen er lavet sådan.

Hvilke opgaver kan du bedst lide på din arbejdsplads?

- Jeg kan bedst lide de større projekter, fx en større publikation. Opgaver man sidder med i nogle uger, dem hvor man starter fra bunden af. I den type opgaver kan man være mere kreativ, fordi man selv kan lave mere af designet og bliver hørt tidligere i processen.

- Jeg har haft opgaver for Metroselskabet, der jo lige har åbnet Cityringen. Det er jeg ret stolt af. Jeg har faktisk lavet skiltning til alle perronerne. Der er hundredevis af forskellige skilte i Cityringen, så en designer satte retningslinjerne for, hvordan skiltene skal se ud, og så har jeg sat dem alle op i InDesign.  

- Der er en masse tekniske ting i skiltene, som man ikke nødvendigvis lægger mærke til. Det kan fx være farveprofiler eller forskellige trykmetoder. Noget bliver brændt på skiltene, og andet bliver trykt på - og der må der ikke være overlap imellem. Det fortæller man teknikerne ved at lave spotfarver, som de kan slå til og fra i filen, men som ikke kommer med i det færdige produkt. Spotfarver fortæller trykkeren, hvordan designet skal tolkes og bruges. Ting som buk, fold, brænd osv. Hvis jeg fx laver en spotfarve helt lyserød og kalder den ”præg”, så vil det sige, at området skal præges (der skal laves fordybninger i emnet, red.) og ikke at det skal være lyserødt.

- Jeg har haft opgaver for Metroselskabet, der jo lige har åbnet Cityringen. Det er jeg ret stolt af. Jeg har faktisk lavet skiltning til alle perronerne.

Hvilke udviklinger inden for dit fag synes du er særligt interessante?

- Når vi laver nye identiteter til kunder, så har jeg lagt mærke til, at de før har haft en mindre farvepalette, end vi giver dem i nu. Fx havde Dong to farver, en grå og en rød, men da vi hjalp dem med deres nye identitet, Ørsted, fik de en masse nye farver. Nu har de en blå, gul, grøn, lilla og rød og en masse forskellige gråtoner. Så de har lidt af hvert. Det gør det meget nemmere at variere layouts, når man laver visuelt materiale for dem.

Hvad dyster en mediegrafiker i til DM?

- Vi har nogle små opgaver, ca. tre hver dag, som vi har nogle timer til at løse. Det kan fx være et logo, et app-design, en plakat eller et banner. Der skal være en sammenhængende identitet mellem alle de her forskellige opgaver. Vi er i gang i tre dage, så det bliver alligevel til nogle produkter. Der er pres på, og man skal være hurtig til at udvikle sine idéer. Hos Kontrapunkt sidder designerne og strategerne i måneder. Og på skolen sidder jeg måske i to dage og arbejder på et logo. Og her til konkurrencen har jeg så en time til at tænke mig godt om og så udvikle logoet.

- Man skal være god til helt selv at hive noget ud af sin hjerne, der er ikke så meget hjælp at hente. Det er en udfordring, og den tager jeg op!

Hvad bliver den sværeste del af konkurrencen?

- Jeg har ofte fået at vide, at jeg er hurtig til at implementere opgaver, når jeg først ved, hvordan den skal løses. Så det er nok mest udviklingsdelen, der bliver svær til Skills. At skulle tænke hurtigt, brainstorme og få idéen ud på meget kort tid. Jeg er meget perfektionistisk, så jeg er ikke specielt god til at brainstorme, fordi jeg for hurtigt sorterer idéer fra i hovedet, før de når at få liv.

Gør du noget for at forberede dig?

- Jeg har tænkt mig at spørge min mester om en fiktiv opgave. Så jeg kan øve mig i at producere et logo på en time og træne mig selv i at brainstorme. Det er nemlig meget forskelligt fra den måde, vi normalt arbejder her i huset. Vi har som regel ret lange deadlines, så jeg er meget opmærksom på, at det er der, jeg skal træne.  

Danmarks største uddannelsesevent

DM i Skills, Danmarksmesterskaberne for unge på erhvervsuddannelser, afholdes en gang årligt. Med flere end 300 deltagere fra 50 fag og op mod 70.000 besøgende er det Danmarks største uddannelsesevent. I 2020 afholdes DM i Skills d. 16.-18. januar i Bella Center i København. Her på siden og på vores Facebookside kan du følge industriens deltagere helt frem til medaljeoverrækkelsen.

Kontakt os gerne og hør nærmere

Astrid Sandvad Kudahl

Kommunikationskonsulent

Telefon

33 77 91 48

Mobil

21 89 48 48

E-mail

ask@iu.dk