14. aug 2020

Elmotorer og elektriske systemer fylder mere på uddannelsen til motorcykelmekaniker

Elektriske systemer fylder mere og mere på både biler og cykler. Det samme gælder motorcykler, og derfor kommer der nu blandt andet mere elektronik ind på motorcykelmekanikeruddannelsen.

- Med de her opdateringer bliver uddannelsen mere tidssvarende. Samtidig har vi en forventning om, at lærlingene bliver mere eftertragtede, fordi de kommer tilbage fra skolen med opdateret viden om det eltekniske, som bare fylder mere og mere i branchen, siger Carsten Lauridsen, der er indehaver af motorcykelforhandleren Carstens MC i Varde.

For de elektroniske systemer er en udfordring på motorcykelværkstederne. Det er også motorcykelmekaniker Poul Sylvest Nielsens oplevelse. Han arbejder til daglig hos Aagesen MC Værkstedet i Rødovre.

- Vi skruer på mange forskellige motorcykler, og der er sjældent to opgaver, der er ens. Derfor er det en udfordring for os at håndtere og fejlfinde på de mange typer elektriske systemer, der findes, siger Poul Sylvest Nielsen.

Sikker håndtering af batterier

Ligesom der kommer stadig flere elbiler på vejene, er eldrevne motorcykler også i vækst. Derfor er der et stadig større behov for, at motorcykelmekanikere fremover kan servicere og reparere elmotorcykler.

Og der spiller sikkerhed en stor rolle, hvorfor håndtering af batterier også har fået et skærpet fokus på uddannelsen.

Carsten Lauridsen, indehaver af motorcykelforhandleren Carstens MC i Varde

Fremover skal eleverne også lære at analysere en skade, oprette en skadessag og kunne dokumentere den. Det ruster dem bedre til det arbejde, der venter dem med at opgøre skader på værkstederne.

Ændringerne på motorcykelmekanikeruddannelsen trådte i kraft 1. august 2020.

Få op til 90 pct. i løntilskud

Hvis din virksomhed vil ansætte en motorcykelmekanikerlærling, kan I få op til 90 pct. i løntilskud. Læs mere herunder:

Få op til 90 pct. i løntilskud

Merete Hende