16. sep 2020

Nu er det afgjort: Danmark bliver vært for EuroSkills i 2024

Regeringen har arbejdet tæt sammen med Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Herning Kommune, Region Midtjylland og SkillsDenmark for at få de europæiske mesterskaber for erhvervsuddannelser i 2024 til Danmark. Nu er det officielt besluttet, at EuroSkills afholdes i MCH Messecenter Herning i 2024. Værtsskabet sker som et ambitiøst led i strategien for at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse.

De europæiske mesterskaber vil samle op mod 700 unge talenter fra mindst 30 nationer til konkurrence i 35-40 forskellige fag. Over de tre konkurrencedage forventes 80.000-100.000 tilskuere at møde op.

- Det er svært at få armene ned over, at EuroSkills nu skal afholdes i Danmark. EuroSkills er mere end en konkurrence. Det er en måde at rette spotlyset mod de mange spændende erhvervsuddannelser, der er, og de muligheder, det giver at være god til sit fag, siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

- Det er helt fantastisk. Danmark og Europa har brug for flere faglærte, for de er efterspurgte. Vi mangler faglærte til fremtidens arbejdsmarked, både det private og offentlige. EM i Skills vil være med til at sætte fokus på erhvervsuddannelserne og ikke mindst betydningen af arbejdsmarkedets parter for at sikre høj kvalitet
Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Unik mulighed for unge talenter

Værtsskabet skal være med til at brande erhvervsuddannelserne og sætte fokus på det høje faglige niveau, som eleverne på de danske erhvervsuddannelser har. Den store satsning skal også bidrage til en vigtig fortælling om, at erhvervsuddannelserne er faglige spydspidser med udgangspunkt i blandt andet den grønne omstilling, digitalisering og stærke produktions- og servicefag i Danmark.

- Euroskills på dansk grund bliver en unik mulighed for vores unge talenter til at vise dansk kvalitet og danske kompetencer frem for hele Europa. Det er mit håb, at begivenheden vil inspirere danske og europæiske unge til at kigge mod erhvervsuddannelserne, når de vælger karrierevej, siger Jacob Holbraad, administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening.

Fakta om EuroSkills

EuroSkills blev sidst afholdt i Budapest i september 2018. Her var der 12 danske deltagere, som tilsammen opnåede tre sølvmedaljer, en bronzemedalje og to Medaillons of Excellence. Det næste EuroSkills afholdes i Graz i Østrig januar 2021 (skubbet fra september 2020, grundet COVID-19) og i 2022 i Sankt Petersborg, Rusland.

Samarbejdskonstruktion og økonomi

Der stiftes et interessentskab, der forpligtes på at planlægge og afvikle eventen frem mod 2024.  Interessentskabet skal arbejde for at sikre, at afholdelse af Eventen bliver succesfuldt - både vurderet af World Skills Europe, deltagerne, tilskuerne og af samarbejdsparterne.

Udgiften til Euroskills forventes at være ca. 120 millioner kroner. Det forventes, at interessentskabet opnår indtægter for salg af akkrediteringspakker, annoncer, markedsføring og kommercielle udstillere samt sponsorater. Hertil kommer tilskud fra blandt andet Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på op til 10 millioner kroner. Den resterende del af budgettet, svarende til 45 millioner kroner, fordeles mellem nedenstående parter som følger:

Statens bidrag udgør 30 millioner kroner bevilget af aftalekredsen bag erhvervsuddannelsesreformen (S, V, SF, DF, K. RV, LA).

• Region Midtjyllands bidrag udgør fem millioner kron
  • er.
  • Herning Kommunes bidrag udgør fem millioner kroner.
  • SkillsDenmarks bidrag udgør fem millioner kroner.

Foto: Per Daugaard

Thea Wanning