8. sep 2020

Sådan får I succes med fjernundervisning på AMU

Som mange andre udbydere af AMU-kurser måtte Unord i Hillerød og Mercantec i Viborg ty til andre metoder for at afvikle undervisning, da coronakrisen lukkede store dele af samfundet ned i foråret.

Løsningen blev onlineafvikling af en række AMU-kurser. Og det er slet ikke så svært at komme i gang, som mange frygter. Sådan lyder det samstemmende fra to AMU-undervisere fra hver deres ende af landet.

Gruppearbejde og skærmdeling

- Vi har kørt ni-ti kurser som fjernundervisning, og det er gået rigtig godt, siger Sussie Aggersbjerg, der underviser på Unord i Hillerød. Hun har brugt Zoom til at facilitere kurserne.

- Det er et genialt medie til at afholde kurser. Det er nemt at arbejde med, man kan dele oplysninger med kursisterne, overlade skærmen til dem og lave gruppeinddeling. Det er virkelig fedt, fortæller hun.

Det er blandt andet AMU-kurset Kommunikation i teams, som Sussi Aggersbjerg har afholdt to gange som fjernundervisning. Mikkel Borre Sørensen, der underviser på Mercantec i Viborg, har afviklet kurset Kommunikation og konflikthåndtering - også som fjernundervisning.

Undervisningsmateriale skal tilrettes

- Hvis man har et undervisningsmateriale, man er tryg ved, og som man ved fungerer, skal der ikke så meget til at få det til at virke i andre sammenhænge, fortæller Mikkel Borre Sørensen, der har undervist via platformen Bigbluebutton.

- Der er færre inputs online end på et fysisk kursus, så mine overvejelser har mest handlet om at give kursisterne forudsætningerne for at bearbejde kursusmaterialet, forklarer Mikkel Borre Sørensen.

Derfor har han lagt refleksionsøvelser ind i undervisningen og lavet video- og lydoptagelser, som kursisterne har kunnet støtte sig til undervejs.

Positive tilbagemeldinger

Både Sussi Aggersbjerg og Mikkel Borre Sørensen har fået positive tilbagemeldinger fra kursisterne.

- De har været glade for fleksibiliteten i kurset og for de fælles opsamlinger, vi har haft undervejs, hvor de har delt opgavebesvarelser med hinanden, siger Mikkel Borre Sørensen.

En anden ting, som de to undervisere deler, er oplevelsen af, at den menneskelige interaktion mangler, når man underviser online.

- Det kan være udfordrende, at man ikke kan se reaktionerne fra kursisterne. Det kræver lidt mere af underviseren. Min onlineundervisning er meget dialogbaseret, og det er noget jeg har justeret yderligere i forhold til min fysiske undervisning, siger Sussi Aggersbjerg.

 

Undervisernes bedste fif

Sussi Aggersbjerg:

- Inddel kursisterne i grupper og lad dem arbejde på tværs. På et fysisk kursus tager det ti minutter, før de har fordelt sig i grupper. På Zoom klarer man det med ét klik

- Planlæg undervisningen, så der bliver skabt dialog

- Virtuel undervisning er anderledes udfordrende end fysisk undervisning – bl.a. fordi man ikke kan se reaktionerne fra kursisterne.

- Det handler om at tænke ud af boksen og gøre noget andet. I den fysiske undervisning har jeg en del øvelser, hvor deltagerne gennemfører øvelser sammen, der understreger hvilken betydning kropssproget har. Det er jo en fysisk umulighed ved virtuel undervisning

- Mit bedste råd er ”just do it”. Man laver selvfølgelig fejl undervejs, men ikke noget man ikke kan rette op på. 

Mikkel Borre Sørensen:

- Instruer kursisterne grundigt i, hvordan de får teknikken til at virke, inden kurset starter. Hos os kunne de kunne ringe og få hjælp, og det betød, at alle var logget ind på platformen og sad klar et kvarter før undervisningen startede

- Forbered og faciliter kurset så kursisterne får de bedste forudsætninger for at lave refleksioner over opgaverne. Lav mange refleksionsøvelser med video- og lydoptagelser og cases, de skal forholde sig til.

- Det er nemmere, end man tror, så spring ud i det.

 

Kontakt os gerne og hør nærmere

Mette Hyllested-Winge

Uddannelseskonsulent

Telefon

33 77 91 59

Mobil

40 21 81 88

E-mail

mhw@iu.dk