Topbillede Bki
16 december 2021

BKI Foods nedbringer CO2-forbrug med 23 pct. i produktionen

Hos BKI Foods i Aarhus er tre lags emballage blevet til to i den velkendte røde pose BKI-kaffe. Det har reduceret virksomhedens CO2-forbrug med 23 pct, samtidig med at emballagen nu er 100 pct. genanvendelig. Men overgangen har ikke været helt problemfri, og operatører, ledelse og leverandør har arbejdet tæt sammen for at få produktionen til at glide med de nye materialer.

Det skulle være lettere at affaldssortere en tom pakke kaffe fra BKI. Så enkelt var målet, da Danmarks største industrielle kafferisteri gik i gang med en proces om at udfase en type emballage til fordel for en anden og mere miljøvenlig udgave.

- Det er et stigende krav fra kunder og omgivelser, at vi arbejder med bæredygtighed. Vi var helt afklarede med, at vi ikke ville tages på sengen med den her udvikling, og derfor gik vi selv i gang med at udvikle en genanvendelig folie til vores kaffe, fortæller Jakob Skovgaard, pakkerichef ved BKI, om baggrunden for den proces, som virksomheden har været igennem de sidste par år.

Før bestod emballagen af tre lag – to forskellige plastlag og et metalliseret lag i midten. Efter flere års udviklingsarbejde er slutresultatet en pose, som for kunderne nok ligner den de plejer at købe, men som adskiller sig ved at være lavet af to lag plast og nu 100 pct. genanvendelig.

Dertil kommer en reduktion af CO2-forbruget 23 pct. og en reduktion i forbruget af folie på 15 pct.

Artiklen fortsætter efter videoen..

 

Operatørerne har skarpt blik for maskinerne

Selvom det endelige resultat er en stor tilfredsstillelse for virksomheden, har vejen dertil været fuld af udfordringer, som har krævet et bredt samarbejde på tværs af hele virksomheden.

- Fordelen ved at inddrage de daglige operatører er, at det er dem, der har øjnene på maskinerne hver dag. Derfor har de tit de gode ideer til, hvordan man kan løse de udfordringer der opstår
Jakob Skovgaard.

- Vi har fx haft et problem med, at den nye folie skaber statisk elektricitet, når den kører på maskinen. En udfordring som den har vi løst med ideer fra de daglige operatører på maskinen og med folieleverandøren, siger Jakob Skovgaard.

- Fordelen ved at inddrage de daglige operatører er, at det er dem, der har øjnene på maskinerne hver dag. Derfor har de tit de gode ideer til, hvordan man kan løse de udfordringer der opstår, uddyber pakkerichefen.

En af dem, der står ved maskinerne til dagligt, og som har deltaget i implementeringen af den nye folie, er Jesper Laursen. Han er ufaglært operatør og har arbejdet med at vedligeholde maskiner og pakke kaffe hos BKI i seks år.

- Det har været en stor udfordring, men jeg synes det er fedt at blive udfordret i hverdagen i stedet for det bare er det samme hver dag. Det at være med til at udvikle produkter, som ingen andre har lavet – helt fra bunden til det færdige produkt lander i butikken – det er fedt, siger Jesper Laursen.

Tværfagligt samarbejde har givet pote

Pakkerichef Jakob Skovgaard fremhæver det brede samarbejde som den altafgørende grund til, at de hos BKI er lykkedes med den nye folie.

- Noget af det der er vigtigst for at lykkes med et projekt som det her, er at vi er gode til at samarbejde. Når man skal samarbejde, skal man samle så tværfaglig en gruppe som overhovedet muligt. I vores tilfælde har det været vores folieleverandør, vores daglige operatører, vores indkøb, produktionsledelse og teknisk ledelse med inde over, siger Jakob Skovgaard og tilføjer:

- Vi er stolte af det her resultat, og vi kan bruge alt det, vi har lært, i det fremtidige arbejde med at skifte folie til emballage. Vi er slet ikke færdige – det her er kun begyndelsen, siger han.

Kontakt os gerne og hør nærmere