Jesper er dommer ved WorldSkills: Det handler ikke om, hvad jeg synes er flot

Hej Jesper. Du har den fine titel som Chief Expert ved dette års WorldSkills. Hvad går din opgave ud på?

- Som Chief Expert er jeg den øverste ansvarlige for konkurrencen i karosseriteknik. Det betyder, at jeg, i samarbejde med de øvrige dommere, står for både at planlægge opgaverne og bedømme dem. Samtidig er jeg også træner for den danske deltager i konkurrencen, Simon Jacobsen fra College 360.

 Hvordan hænger det sammen – at du både er dommer og træner? Kan du ikke bare hjælpe Simon til at vinde så?

- Nej. Inden konkurrencen planlægger vi en testopgave, men få dage før konkurrencen begynder, mødes alle dommerne, og så ændrer vi testopgaven med minimum 30 pct. Det fungerer på den måde, at dommerne bliver delt ind i grupper, og så kommer hver gruppe med et oplæg til, hvordan en enkelt del af opgaven skal se ud i den endelige version. Gruppen fremlægger så en opgave, som den samlede dommerstand skal godkende. På den måde sikrer vi, at opgaverne indeholder elementer, som dommerne ikke kan kende hjemmefra og dermed heller ikke kan afsløre for deltagerne.

Men kan du alligevel løfte sløret for, hvad det er for en type opgave, deltagerne bliver stillet?

- Ja, ved konkurrencens start får hver deltager deres eget miniværksted, hvor der er placeret et helt nyt karosseri, hvor vi på forhånd har skadet flere af delene. Deltagerens opgave er så at rette det op, så det står som nyt igen. Det vil både være på de bærende dele, hvor deres reparationer skal være i orden sikkerhedsmæssigt, men der vil også være nogle mere kosmetiske opretninger. Der er også nogle mindre opgaver, bl.a. reparation af en forkofanger i plastik, som skal limes og rettes op, og reparation af aluminiumsdele, som er blevet et mere almindeligt materiale i bilindustrien. Og alt det her skal deltageren klare på omkring 20 timer. Så det er en opgave, der er udviklet til at ligne virkeligheden, men med nogle helt andre krav til hastighed og finish.

Hvordan laver I skader på bilerne, så de er fuldstændig ens for alle deltagerne?

- Vi spænder karrosseriet fast og bruger en træcylinder til at trække alle bilerne skæve fra præcis samme vinkel og med samme styrke. Hvis vi skal lave en bule, så har vi et rør og en jernkugle, og så måler vi op med en skabelon, præcis hvor bulen skal være, placerer røret og slipper kuglen fra nøjagtig samme højde på dem alle sammen – så bliver bulerne fuldstændig ens.

Hvordan bedømmer i opgaverne?

- Bedømmelsen foregår efter et skema, hvor det er beskrevet ned i mindste detalje, hvad der giver point, og hvad der giver minuspoint. Med billeder, mål osv., som vi kan bedømme ud fra. Og så arbejder dommerne altid i teams, så den enkelte dommer ikke kan favorisere nogen. Så det er en fuldstændig objektiv bedømmelse – det handler ikke om, hvad jeg synes er godt eller pænt, det handler om at leve op til opgavens krav.

Så der gives ikke ekstrapoint for flotte detaljer?

- Nej. Og det er måske især her, opgaverne til WorldSkills adskiller sig fra virkeligheden ude på et værksted. Man kan klare sig rigtig godt ved WorldSkills ved at kunne sit håndværk, men skal man vinde, skal man også have en konkurrencementalitet, og man skal sætte sig godt ind i, hvad det er, vi bedømmer efter. Bruger man sin tid på andet end det, der giver point, så mister man tid, og så vinder man ikke. Heller ikke selvom det er noget, man normalt ville gøre, som fx at pudse sidespejlene inden kunden henter bilen.

Selvom det er syvende gang, Jesper Vang Falkenberg er med som dommer ved WorldSkills, er det første gang, han er den øverste ansvarlige. Og det er en tidskrævende opgave, selvom det er frivilligt. Derfor har han som træner for Simon Jacobsen allieret sig med en kollega, faglærer Nichlas Rosenkilde Thomsen, som selv har gået på College 360 og deltog ved WorldSkills i Abu Dhabi i 2017 ­– og som hev en femteplads med hjem.

I har som skole være repræsenteret ved WorldSkills i mange år – er det noget, der smitter af på jeres daglige arbejde?

- Ja, jeg kan se, at det har en positiv effekt, fx i forhold til at tiltrække nye elever. Der er mange nye, der gerne vil vide, hvordan man kommer med til både DM i Skills og WorldSkills.

- Det smitter også af på undervisningen. Da jeg arbejdede som faglærer, røg mange af de opgaver, jeg så til WorldSkills, direkte ind i undervisningen. I dag er jeg uddannelseschef og kan bruge mange ideer fra WorldSkills til at udvikle vores uddannelser, læringsmål og prøver. Det er positivt, så længe vi husker, at det ikke er konkurrencemennesker, vi skal uddanne, men mennesker, der skal ud og samarbejde og levere et godt stykke arbejde dag efter dag. Det er stadig det vigtigste mål for vores uddannelser.

Kontakt os gerne og hør nærmere

Astrid Sandvad Kudahl

Kommunikationskonsulent

Telefon

33 77 91 48

Mobil

21 89 48 48

E-mail

ask@iu.dk