Samlet er der fra de faglige udvalg i Industriens Uddannelser projekter for 32 mio. kr. Pengene til udvalgene fordeles på baggrund af antallet af elever og lærlinge inden for de enkelte faglige udvalgs uddannelser.
I første omgang igangsætter udvalgene over 46 projekter, der på hver sin vis skal understøtte målsætningerne i aftalen. Trepartsprojekterne kan inddeles i tre overordnede kategorier, som er beskrevet i trepartsaftalen: Flere lærepladser, Rekruttering samt Kvalitet og frafald.
Flere lærepladser
Projekterne under dette tema skal bidrage til flere lærepladser både blandt virksomheder, som allerede er godkendte til at uddanne, men også hos virksomheder, som ikke tidligere har uddannet elever. Der er både projekter, som er meget uddannelsesspecifikke, og hvor det f.eks. handler om at styrke kontakten og dialogen med virksomheder inden for udvalgte brancher og regioner. Der er også mere tværgående projekter, hvor der bliver arbejdet med bredere strategier, informationsmaterialer og inspirationsværktøjer, som kan understøtte virksomhederne i afklaring af deres lærlingestrategi.
Rekruttering
Projekterne under dette tema skal bidrage til at få flere unge til at vælge uddannelserne til. Der er både projekter, som er meget uddannelsesspecifikke, og hvor det f.eks. handler om at arbejde med bestemte uddannelsers synlighed og image. Der er også mere tværgående projekter, der f.eks. handler om at tiltrække flere kvinder til erhvervsuddannelserne. Her skal et ambassadørkorps af kvindelige lærlinge tage ud på folkeskoler for at tiltrække unge kvinder. Der er også analyser, der vil undersøge muligheden for at rekruttere flere studenter ind på erhvervsuddannelserne. Det er aktuelt, fordi der er overskud af studenter, der ikke tager en videregående uddannelse.
Kvalitet og frafald
Mange projekter inden for dette tema handler om at reducere frafald på uddannelserne, f.eks. ved at arbejde kvaliteten i undervisningen. F.eks. vil nogle af projekterne gøre grundforløbsundervisningen mere håndgribelig, så der er tættere sammenhæng mellem værksteder og klasseværelser. Andre projekter har fokus på sociale aktiviteter og sammenholdet i skolemiljøet eller på at skabe en bedre forventningsafstemning i forbindelse med opstart på uddannelsen.
Nogle af projekterne bliver drevet fra Industriens Uddannelser. Andre af projekterne bliver lokalt funderet på enkelte skoler. Det faglige udvalg sørger her for at binde projektet sammen og sikre en geografisk spredning, så skoler i hele landet kan få udbytte af resultaterne.
Industriens Uddannelser venter på tilbagemelding fra AUB, der administrerer projektmidlerne. I den kommende tid vil IU arbejde videre med opstarten af de mange projekter.
Projekterne fordeler sig således på de faglige udvalg:
- Det Faglige Udvalg for Digital Media: 4
- Industriens Fællesudvalg (IF): 5
- Billedmediernes Faglige Udvalg: 5
- Teater-, Event- og AV-teknikeruddannelsens Faglige Udvalg: 2
- Det Faglige Udvalg for Teknisk Designer uddannelsen: 4
- Grafisk Uddannelsesudvalg: 9
- Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI): 16
- Det Faglige Udvalg for Beklædning: 1