Epoxykonference 2022
29 september 2022

92 faglærere samlet til epoxykonference

Torsdag d. 8. september og fredag d. 9. september var 92 faglærere samlet på Svendborg Hotel til årets epoxykonference. Konferencen havde fokus på sikkerhed, kollegial sparring, faglighed og uddannelse.

Første dag blev indledt med en bustur for de 92 faglærere til Dan-Foam ApS, Dencam Composite A/S og Tuco Marine ApS – Prozero Workboats. Her blev faglærerne delt op i tre grupper og vist rundt på fabrikkerne for at få et indblik i, hvordan de håndterer epoxy og isocyanater i praksis i dagligdagen. Fælles for epoxy og isocyanater er, at det er farlige stoffer, derfor er det vigtigt, at virksomhederne håndterer dem korrekt. Virksomhedsbesøgene gav en indsigt i, hvordan fx Dan-Foam, der producerer 1,2 mio. Tempur-puder og 400.000 Tempur-madrasser årligt, tager højde for de farlige stoffer i deres skumproduktion.

Man kan ikke sjuske sig til en god leg

Efter busturen og frokost holdt Hans Henrik Knoop, psykolog og lektor fra Aarhus Universitet, oplæg. Hans Henrik Knoop fangede de 92 faglæreres opmærksomhed med sit studie i, hvordan elever og lærere kan blomstre i undervisningen. Studiets konklusion er, at elever og lærere skal føle mening, frihed og sig tilstrækkelige i undervisningen, førend de kan få det optimale ud af undervisningssituationer. Eller sagt med andre ord: Man kan sammenligne undervisningen med en god leg, som kun er god og udbytterig, hvis vi går helhjertet ind i den.  

Efter oplægget, der gav tid til selvransagelse blandt de 92 faglærere, var der sat tid af til kollegial sparring. Dagen blev rundet af med et besøg af trivselsekspert Martin Erichsen, der gav et indblik i, hvordan mennesker kan få banket arbejdsglæden op via psykologisk tryghed. 

Faglærer: Digital læring kan være en vanskelig undervisningsform

På dag to blev der skruet op for fagligheden, hvor to faglærere, Jesper Mortensen fra ZBC og Michael Pilgaard fra TECHCOLLEGE samt afdelingschef, Jasper Eriksen, fra Human House var blevet inviteret til at dele deres erfaringer med digital læring, udfordringerne ved at undervise udlændinge og arbejdet med kemiske produkter. Her var konklusionerne blandt andet:

  • Digital læring har potentiale, men kan være en vanskelig undervisningsform, hvis man gerne vil inkludere alle. Det er nemmere at være opmærksom på fx ordblinde, hvis man har fysisk fremmøde.
  • Erfaringer har vist, at udlændinge, der ønsker at arbejde i industrien i Danmark, lærer bedst, hvis underviseren møder op med sit arbejdstøj på, kommer med praksisnære eksempler ifm. epoxy og italesætter kulturen på de danske arbejdspladser.
  • Det er vigtigt, at virksomhederne har et overblik over de kemiske produkter som epoxy og isocyanater. Derfor er det essentielt, at de får ryddet op i produkterne og får lavet en komplet liste over kemikalierne, så medarbejderne nemmere kan sætte sig ind i, hvad de står og arbejder med.

Stor tak til alle oplægsholdere, faglærere for engagement, videndeling og faglig debat. Vi glæder os til at se jer igen til næste år.

Se stemningsvideo fra epoxykonferencen her:

Kontakt os gerne og hør nærmere

Christina Stougaard Hansen

Chefkonsulent

Telefon

33 77 91 32

Mobil

22 48 60 06

E-mail

csh@iu.dk

Thomas Jensen

Uddannelseskonsulent

Telefon

33 77 91 89

Mobil

20 31 97 90

E-mail

tje@iu.dk