Vejledere lytter til ung mandlig lærling
19 maj 2022

Hands-on viser studenter vejen til erhvervsuddannelser

En af vejene til flere faglærte er i højere grad at invitere personer med studenterbaggrund ind på erhvervsuddannelserne. En ny aktivitet i Hands-on initiativet styrker viden om industriens erhvervsuddannelser hos de studievejledere, der har ansvar for at vejlede studenter.

Stadig flere studenter er fem år efter deres studentereksamen ikke kommet i gang med en uddannelse, viser en analyse fra DI. Der er dermed et stort potentiale for at uddanne flere faglærte i denne gruppe. Derfor har Hands-on initiativet startet en ny aktivitet, hvor studievejledere klædes på til i højere grad at kunne vejlede studenter om industriens erhvervsuddannelser.

Sidsel Daubjerg Overgaard, Studievalg Danmark

Hands-on inviterer vejlederne ud på industrivirksomheder, hvor de får en meget konkret og hands-on introduktion til erhvervsuddannelser. Det første besøg af i alt fem fandt sted på Grundfos d. 17. maj, hvor bl.a. CSR Manager Jesper Kvistgaard var med til at introducere vejlederne til uddannelserne.

- Når vi som virksomhed stiller op til et arrangement som dette, er det fordi vi gerne vil bidrage til at studievejlederne bliver godt klædt på til at kunne give korrekt og kvalificeret vejledning om erhvervsuddannelser i forhold til videregående uddannelser. Vi har brug for masser af dygtige lærlinge, og vi håber i fremtiden at vi ser flere i ansøgningsbunken af dem med studenterbaggrund, lyder fra Jesper Kvistgaard, der tilføjer:

- Det er mit indtryk, at det var godt for vejlederne at komme ud og se miljøet på en produktionsvirksomhed. Samtidig var det interessant at høre deres perspektiver på unge. Det kan vi tage med os i vores rekrutteringsaktiviteter.

En uddannelse til både hænder og hjerne

Hos Grundfos mødte vejlederne flere lærlinge, som har valgt at gå erhvervsuddannelsesvejen efter gymnasiet. En af dem var industriteknikerlærling Camilla Kristensen, der fortalte om sine erfaringer med at vælge en erhvervsuddannelse efter gymnasiet.

- Jeg tog en hf, fordi mange andre, jeg kendte, gjorde det. Men da jeg var færdig, havde jeg lyst til at tage en uddannelse, hvor jeg både kan bruge mine hænder og min hjerne, fx ved at bruge den matematiske viden, jeg fik på hf. For mig har det været en fordel at have studentereksamen med – jeg har en større faglig ballast og en større modenhed, som jeg har glæde af i den uddannelse, jeg er i gang med nu, fortæller Camilla Kristensen.

CSR Manager Jesper Kvistgaard viser mulighederne for erhvervsuddannelser hos Grundfos. Foto: IU

I alt 20 studievalgsvejledere fra Studievalg Center Fyn, Center Midt- og Vestjylland, Center Nordjylland, Center Sydjylland og Center Østjylland deltog ved arrangementet.

- Vi fik rigtig meget ud at deltage hos Grundfos, fordi arrangementet var med til at sætte konkrete billeder på, hvilke typer jobs der er i industrien. Det var også givende at høre de unge lærlinge og elever fortælle om baggrunden for deres uddannelsesvalg. Det input kan vi oversætte til de situationer, hvor vi vejleder andre unge om uddannelse, fortæller centerleder Sidsel Daubjerg Overgaard, Studievalg Danmark, Center Østjylland.

De to næste besøg for studievalgsvejledere finder sted hos LEGO i Billund og Danfoss i Nordborg. Dertil er der ved at blive planlagt to besøg på Sjælland efter sommerferien.

Om Hands-on

Hands-on er et initivat, som blev startet i 2013 af Dansk Industri, Dansk Metal, 3F, HK Privat og Teknisk Landsforbund. Formålet er, gennem forskellige aktiviteter, at øge interessen for erhvervsuddannelser i industrien blandt unge, voksne og virksomheder.

Louisa Riesel

Projektkonsulent