Design Uden Navn (39)
17 juni 2022

Tre nye videoer skal tiltrække studenter til uddannelser i industrien

Flere studenter skal tage en erhvervsuddannelse, hvis vi skal løse problemet med manglen på faglærte. Derfor har Industriens Uddannelser fået lavet tre promoverende videoer med lærlinge, der alle har studenterbaggrund. Videoerne skal bl.a. bruges af studievalgsvejledere, så de bedre kan vejlede studenter om industriens fag.

Industritekniker, procesoperatør og klejnsmed. Det er de uddannelser, som tre nye videoer fra IU har fokus på. I videoerne møder vi fem lærlinge, som alle har en baggrund fra gymnasiet. Lærlingene fortæller i videoerne bl.a. om fordelene ved at have en studenterbaggrund, når man tager en erhvervsuddannelse, og hvordan de bruger viden fra deres gymnasieuddannelse i erhvervsuddannelserne.

Jeg kan huske, at jeg tilbage i gymnasiet sad og tænkte, hvorfor lærer vi om koordinatsystemer her, det er der ikke nogen, der bruger ude i det virkelige liv. Og nu står jeg selv og arbejder med det hver eneste dag.
Robin Skovbo, uddannet industritekniker

Skal lokke flere studenter til uddannelserne i industrien

Videoerne skal bruges af studievejledere fra studievalgscentrene, som i 2020 fik mulighed for at vejlede personer med studentereksaminer om erhvervsuddannelser. Det skal hjælpe de ca. 80 vejledere med at forstå og vejlede studenter i industriens fag. Udover at give et indblik i tre konkrete fag, så fortæller lærlingene i videoerne om forskellen på SU og lærlingeløn, fagets bidrag til Danmark og den grønne omstilling og ikke mindst de mange fremtidsmuligheder, som svendebrevet giver.

De nye videoer bliver også en del af kampagnen Hands-on’s online univers. De bliver lagt på Hands-on’s hjemmeside og på tværs af kampagnens sociale medieplatforme.

Du kan se alle videoerne her:

Industritekniker

Procesoperatør