Overfladebehandler Tradium2021 2
25 januar 2022

Virtual reality giver bedre praktisk undervisning på Tradium

For at få mere praksis ind i undervisningen har Tradium taget virtual reality i brug på uddannelsen til overfladebehandler. Den nye undervisningsmetode er samtidig med til at frigøre tid og materialer på uddannelsen

Foto: Ulrik Burhøj Jepsen

Eleverne på overfladebehandleruddannelsen på Tradium kan nu afprøve i teori i praksis, mens de stadig er i klasseværelset. VR-programmet SimSpray simulerer en overfladebehandling, så eleverne kan øve sig inden for fx pulver- og tørlak.

Ifølge uddannelsesleder på Tradium, Lasse B. Kristensen, fremmer det undervisningen, når elever går fra et meget teoretisk emne til at prøve det af i VR.

- Det er en innovativ måde at lære på, især for de elever, som er mere visuelt orienteret, siger Lasse B. Kristensen og uddyber:

- Normalt foregår undervisningen i overfladebehandling skiftevis med teori i klasselokalet og praksis i værkstedet. Med VR kombinerer man de to, så eleverne afprøver teorien i praksis, mens de stadig er i klasselokalet, siger Lasse B. Kristensen.

SimSpray bruges på de første to uger af grundforløbet på overfladebehandleruddannelsen. Programmet er nemlig et godt sted at starte, når eleverne skal lære de grundlæggende færdigheder. Men Lasse B. Kristensen forestiller sig også, at SimSpray i fremtiden skal bruges til mere:

- Jeg tror, at SimSpray på sigt kan bruges mere specialiseret, så elever med VR kan øve sig på helt specifikke emner fra en virksomhed, inden de maler emnet i virkeligheden, siger Lasse B. Kristensen.

VR har også andre fordele

Brugen af VR i undervisningen har også andre fordele. Det sparer nemlig tid hos lærer og elever, bl.a. fordi man i VR ikke skal tage sikkerhedsudstyr på eller vente på, at malingen tørrer, forklarer Lasse B. Kristensen.

- Det tager normalt tre-fire timer, før malingen er tør, men med VR kan elever og lærere se resultatet med det samme, siger Lasse B. Kristensen og tilføjer:

- SimSpray giver også feedback med det samme. Den giver en generel score for overfladebehandlingen, den kan vise alle fejl, der er begået, og så kan den lave et replay, hvor læreren og eleven kan gense hele arbejdet med overfladebehandlingen. Det er positivt, at eleverne kan dygtiggøre sig hurtigt, samtidig med at lærerne sparer tid, siger han. 

Brugen af VR har også nedbragt forbruget af materialer på uddannelsen. Det frigør penge til andre dele af undervisningen og reducerer CO2-udledningen på uddannelsen.

Og så er der en sidste fordel ved VR, som uddannelsesleder Lasse B. Kristensen er begejstret for. Nemlig muligheden for at vise overfladebehandleruddannelsen mere frem på fx uddannelsesmesser.

- Jeg håber, at SimSpray hjælper med at rykke folks billede af, hvad jobbet som overfladebehandler indebærer, siger Lasse B. Kristensen.

Ikke kun til spil

VR er et virtuelt 3D-rum, som simulerer ens omgivelser. VR er mest kendt fra spilverdenen og er kendetegnet ved, at man tager et par VR-briller på, hvor man oplever et univers igennem. I VR bruger man hele kroppen til at interagere med, som om man selv er til stede i det virtuelle rum. Det gør VR oplagt til at bruge i andre sammenhænge, såsom undervisning, genoptræning og terapi.

Kontakt os gerne og hør nærmere

Christina Stougaard Hansen

Chefkonsulent

Telefon

33 77 91 32

Mobil

22 48 60 06

E-mail

csh@iu.dk