Topbanner 2
10 oktober 2023

Hands-on sætter fokus på grønne kompetencer i AMU

Med kampagnen ’Grøn Besked’ arbejder Hands-on sammen med virksomheder og erhvervsskoler for at præsentere endnu flere faglærte og ufaglærte for grøn efteruddannelse i AMU. Virksomheden VELUX inviterer 170 medarbejdere fra produktionen til at deltage i det først Grøn Besked-arrangement.

Faglærte og ufaglærte med de rette kompetencer skal være med til at drive den grønne omstilling i industrien. Derfor bliver AMU-systemet helt centralt i arbejdet med at sikre grønne kompetencer hos industriens ansatte.

Det er baggrunden for, at Hands-on i samarbejde med virksomheder og erhvervsskoler sætter fokus på grøn efteruddannelse i AMU. Kampagnen har fået navnet ’Grøn Besked’ og består af virksomhedsbesøg, hvor medarbejderne får serveret en pølse i bytte for en uformel snak om de grønne efteruddannelsesmuligheder.

Medarbejdere efterspørger viden om grøn omstilling

Det første virksomhedsbesøg bliver afholdt på VELUX i Skjern i samarbejde med den lokale erhvervsskole UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern. Her sender produktionschef Jan Thimm Nordgaard 170 medarbejdere fra produktionen forbi pølsevognen til en snak om grøn efteruddannelse.

- I VELUX er den grønne omstilling et afgørende element i vores strategi. Og mens vi taler om det på ledelsesniveau og i vores strategiarbejde, har vores medarbejdere i produktionen udtrykt ønske om, at de i højere grad føler sig klædt på til, hvorfor og hvordan bæredygtighed og grøn omstilling er en afgørende del af deres hverdag og arbejdsdag. Derfor hilser vi kampagnen ’Grøn Besked’ velkomment, siger Jan Thimm Nordgaard.

Også hos Kilde Automation A/S i Skive, har man sagt ja tak til at få en pølsevogn på besøg og sende medarbejderne forbi en snak om grøn efteruddannelse.

- Med projektet får vi som virksomhed et overblik over, hvad der er af muligheder i AMU også inden for den grønne omstilling. Det har affødt et godt samarbejde også med skolen, og netop samarbejde og dialog er med til at hjælpe os som virksomhed og medarbejdere til at blive konkrete i forhold til, hvilke behov vi har i vores branche, og hvordan AMU kan være vejen dertil, fortæller produktionschef Frank Stokholm.

- Om jeg bliver den nye Greta Thunberg, må tiden vise

Fem af VELUX’s medarbejdere – tillidsrepræsentanten inklusive – har på eget initiativ været afsted på et af de grønne AMU-kurser, for at få en smagsprøve på et af de kurser, som kunne være relevant for de øvrige ansatte.

- Vi deltog i AMU-kurset 'Medspiller til grøn omstilling i produktionen', og det var mildt sagt en øjenåbner ift., hvor galt det står til. Jeg vil anbefale alle mine kollegaer at tage på de grønne kurser. Det er vildt, hvor mange steder vi kan gribe ind. Om jeg bliver den nye Greta Thunberg, må tiden vise, lige nu er jeg i hvert fald superglad for, at vi sætter fokus på den grønne omstilling, og jeg og mine kolleger glæder os til, at vi skal på kursus igen. Vi arbejder og tænker heldigvis allerede grønt langt hen ad vejen, men så er det også ekstra vigtigt, at vi får papirer på vores grønne kompetencer, siger Christina Mølholm, tillidsrepræsentant hos VELUX.

Grønt materiale understøtter virksomhedsbesøg

Til projektet er der blevet udarbejdet plakater, roll-ups, postkort og en hjemmeside, der på overskuelig vis præsenterer et udpluk af grønne AMU-kurser. Materialerne bliver distribueret bredt blandt andet igennem besøg på TekSams årsmøde, opsøgende konsulenter og virksomhedsbesøg.

Projekt Grøn Besked er finansieret af IUSF.

Kunne du tænke dig en plakat eller postkort til din virksomhed, er du velkommen til at sende en mail til kommunikation@iu.dk, så sender vi materialet til dig.

Hands-on deltog med en stand på TekSams årsmøde 2023

Rasmine Reeh