Iutelt
17 april 2024

Industrien får eget telt på DM i Skills

I år kan man til DM i Skills i Roskilde opleve industriens univers under ét tag. Industrien har nemlig sit helt eget telt dedikeret kun til Industriens Uddannelser. Formålet er at skabe en sammenhængende og indbydende oplevelse for publikum, lyder det fra organisationerne bag.

Som et helt nyt initiativ er alle industriens 15 fag i år samlet i ét telt til DM i Skills i Roskilde. Det 3150 m2 store telt gør det muligt for publikum at træde ind i industriens univers og gå på opdagelse i de mange muligheder, der knytter sig til de forskellige uddannelser i industrien.

Der er gjort en ekstra stor indsats for at kommunikere tydeligt, hvad de enkelte uddannelser og fag handler om. Derudover er det formålet at give de besøgende et sammenhængende billede af industriens fag og industrien som en attraktiv karrierevej, lyder det fra Signe Tychsen Philip, formand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) og underdirektør i Dansk Industri.

- Med et samlet telt vil vi give publikum en helhedsoplevelse af, hvad industriens fag kan og står for. Samtidig vil vi synliggøre sammenhængen mellem fagene. Mange industrivirksomheder har mange forskellige faggrupper ansat, fordi det kræver samarbejde på tværs af fag at drive en industrivirksomhed. Det skal vores telt være med til at underbygge, siger Signe Tychsen Philip.

Fælles Prøv-mærk-føl-område samler fag

Aktiviteterne i Telt 2, som industriens telt hedder, kommer til at spænde bredt. Foruden industriens 10 konkurrencefag, som spænder over klassiske metalfag over teknisk designer til procesoperatør og plastmager, bliver der masser af aktiviteter rundt på det fælles Prøv-mærk-føl-område, der kommer til at ligge lige ved indgangen til teltet.

- Med et fælles Prøv-mærk-føl-område gør vi industriens fag mere publikumsvenlige og dermed mere indbydende for alle dem, der kommer ind i vores telt. Her kan man prøve kræfter med et bredt udsnit af fagene, og det skal være med til at vække interessen for vores uddannelser hos gæsterne, siger Pia Maul Andersen, næstformand for industrigruppen i 3F og næstformand for Industriens Fællesudvalg (IF).

Udover at opleve bredden i industriens fag er der også en mulighed for at se, hvordan nogle af fagene lapper ind over hinanden og dermed inspirere nogle, der har lagt sig fast på et fag, til at søge bredere, lyder det fra Dansk Metal.

- Når gæsterne går rundt i teltet, må de gerne opleve, at nogle af de kompetencer, der er kendt fra de populære uddannelser, som fx personvognsmekaniker, også kan bruges i andre fag. Det kunne fx være til lastvognsmekaniker. På den måde kan aktiviteterne på standene være med til at åbne op for at søge bredere, når man søger ind på en erhvervsuddannelse, siger Kasper Palm, næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) og forbundssekretær i Dansk Metal.

Sine Neuchs Thomsen

Kommunikationskonsulent