Intetanende får de medvirkende stukket en klods stål i hånden, og de fleste ved ikke, hvad de skal svare til spørgsmålet om, hvad de mon kunne lave med det stykke stål. Men det ved en smed, og det er hovedbudskabet i en kampagne for smedeuddannelsen, der ruller ud i hele landet i uge 39, 40 og 41.
Virker den bekendt, er det fordi, det er anden gang den kommer til at præge bybilledet. I foråret 2023 lancerede Dansk Industri, Dansk Metal og Tekniq Arbejdsgiverne nemlig kampagnen ”Hvad kan du med et stykke stål?” første gang.
Også denne gang kommer kampagnen i to dele. Dels som en plakatkampagne landet over på DSBs stationer i uge 40 og 41, dels som en digital kampagne med to film, der i første omgang vil køre på sociale medier i ugerne 39, 40 og 41.
En investering i ens egen og den grønne fremtid
Både på kampagnens plakater og i filmene er fokus på smedens nødvendighed i den grønne omstilling. Dygtige lærlinge viser, hvordan de med deres håndværk er med til at lave vind til strøm og sikre fremtidens miljø og drikkevand.
...det er smedene, der bygger fundamentet til vindmøller, Power-to-X-anlæg og rensningsanlæg, for bare at nævne nogle eksempler. - Signe Tychsen Philip
- De seneste tal viser, hvis Danmark skal indfri de grønne ambitioner i klimapartnerskaber og politiske aftaler, så kræver det i alt 126.000 årsværk alene i industrien frem mod 2030 og faglærte smede står øverst på listen. Med denne imagekampagne vil vi vise den brede befolkning, at det er smedene, der bygger fundamentet til vindmøller, Power-to-X-anlæg og rensningsanlæg, for bare at nævne nogle eksempler. Vi kommer ikke i mål med den grønne omstilling uden dem, lyder det fra Signe Tychsen Philip, formand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og underdirektør i DI.
Hun bakkes op af Erling Jensen, faglig sekretær i Dansk Metal og fungerende næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg:
- Smedeuddannelsen er en investering i ens egen og den grønne fremtid. Med en smedeuddannelse har man unik viden om teknik og materialer. Man kan mestre et håndværk, man kan tage med sig overalt, både i Danmark og i udlandet. Det er en uddannelse til fremtiden, og det er vigtigt, at flere får øjnene op for de muligheder, der er i faget, siger Erling Jensen.
Da kampagnen kørte i foråret, bestod den af 550 plakater på p-pladser over hele landet, og en kampagnefilm, der nåede mere end 84.000 brugere på Facebook og Instagram.
Kampagnen er finansieret af midler fra Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar.
Det er en uddannelse til fremtiden, og det er vigtigt, at flere får øjnene op for de muligheder, der er i faget. - Erling Jensen
Se kampagnefilmen her