Uge 4 Faktaark
23 januar 2024

Disse virksomheder er enige: Derfor anbefaler vi at tage flere lærlinge

Trepartsprojekt skal understøtte, at virksomheder opretter flere lærepladser. I to nye videoer fortæller virksomheder om erfaringer med at have lærlinge, og hvorfor de anbefaler at ansætte flere.

Der er brug for flere lærepladser til lærlinge som automatikteknikere, personvognmekanikere, it-supportere og datateknikere med specialer. Et netop afsluttet trepartsprojekt har haft til formål at udvikle materialer til at understøtte den lærepladsopsøgende indsats inden for disse områder.

Der er produceret to nye korte film suppleret med fem virksomhedsrettede faktaark. De to film omhandler personvognsmekaniker og automatiktekniker og supplerer dermed tidligere produceret film om data- og kommunikationsområdet. Faktaarkene retter sig direkte til virksomheder, der har potentiale til at komme i gang med at ansætte lærlinge eller ansætte flere lærlinge end i dag. I den ene video medvirker bilforhandleren Pedersen & Nielsen, og for dem er lærlinge også en god forretning.

- En af fordelene ved at have mange lærlinge er, at de kan løse nogle opgaver, som frigør tid hos svendene, som vi ellers skulle have brugt uddannede teknikere til. Det gør, at vi kan få flere komplicerede opgaver igennem, så de supplerer helt klart til en god indtjening, siger Michael Tjerrild, servicerådgiver hos Volvo Pedersen & Nielsen.

Uddanner med stor fornøjelse

Hos automatikvirksomheden VARO er de også meget glade for at have en stor flok lærlinge, der bringer ny viden ind i virksomheden.

- Vi uddanner lærlinge med stor fornøjelse. Vi har forholdsvis mange, vi har fem lærlinge, hvoraf fire er automatikteknikere. Vi synes, det er vigtigt at uddanne lærlinge, fordi vi så er vores egen fødekæde, siger Klaus Hansen, produktionschef VARO.

Videoerne og de fem faktaark bliver distribueret på iu.dk, på IU’s sociale medier og via informationsmateriale. Informationsmaterialet bliver sendt ud til lærepladskonsulenter på relevante skoler og er udformet, så det er nemt for virksomheder at komme i gang med at søge om godkendelse som lærested og dernæst ansætte lærlinge.

Hvis man spørger Michael Tjerrild fra Volvo, Pedersen & Nielsen, er det bare med at komme i gang med at uddanne lærlinge.

- Et godt råd herfra er at ansætte nogle flere lærlinge, hvis man har kapaciteten til det. Lidt forskudt af hinanden, så de kan holde hinanden i gang, og så har man den naturlige fødekæde den vej, siger Michael Tjerrild, servicerådgiver hos Volvo, Pedersen & Nielsen.

Ønsker I at bruge materialerne på egen hjemmeside, eller har I nogle spørgsmål? Så er I velkomne til at kontakte Maria Berg Bisgaard, projektmedarbejder i Industriens Uddannelser på mbb@iu.dk eller på tlf. 2877 7861.

Her finder I faktaark og videoer for de tre uddannelser:

Automatiktekniker

Data- og kommunikationsuddannelsen