”Du kan bruge din hue mange flere steder, end du tror”. Sådan lyder budskabet i en kampagne, der kører nu på de sociale medier YouTube, Facebook og Instagram.
Kampagnen, som Dansk Metal, DI og TEKNIQ Arbejdsgiverne står bag, har til formål at lokke flere nyudklækkede studenter til at overveje en fremtid på to af metalindustriens uddannelser, nemlig smed eller industritekniker. Ifølge en analyse foretaget af EVA er det under to pct. af studenterne, der vælger en erhvervsuddannelse, som søger ind på en af de to erhvervsuddannelser.
- Kampagnen er vigtig, fordi der er et kæmpestort potentiale i at rekruttere unge med studentereksamen til erhvervsuddannelserne. En del af studenterne ved slet ikke, at det er en mulighed at tage en erhvervsuddannelse efter gymnasiet. Derfor er denne type kommunikation enormt vigtig at få ud, siger Kasper Palm, næstformand i Metalindustriens Uddannelsesudvalg og forbundssekretær i Dansk Metal.
Analysen fra EVA viser bl.a., at hver fjerde elev på erhvervsuddannelserne har en studentereksamen, og 82 pct. af dem gennemfører uddannelsen. Til sammenligning var fuldførelsesprocenten i 2022 på erhvervsuddannelserne 59 pct.
Hver fjerde har studenterbaggrund
Set fra industrivirksomhedernes perspektiv er der også mange fordele ved at få studenterne til at kigge i retning af metalfagene.
- Vi har brug for flere faglærte til at løfte de opgaver, der følger med den grønne omstilling. De faglærte kan vi med fordel finde blandt studenterne, fordi de kommer med et stærkt fagligt bagkatalog, og det gør dem eftertragtede for vores medlemsvirksomheder til at drive den innovation og de løsninger, der skal bidrage til at gøre Danmark grønnere, siger Signe Tychsen Philip, formand i Metalindustriens Uddannelsesudvalg og vicedirektør i Dansk Industri.
Kampagnen på sociale medier er en del af et større projekt, som også handler om at differentiere skoleforløbene til studenternes faglige niveau samt at udvikle en model for, at studenterne i højere grad kan springe GF2 over.
Projektet er finansieret af midler fra Trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar.