Hvordan bestemmes et uddannelsesbehov?

Øget behov for voksen- og videregående uddannelse: Kravene til kompetencer i en global markedsplads

Der findes ingen enkle metoder her. I IKUF-sammenhæng kan man sige, at når leder og medarbejder opretter en individuel uddannelsesplan – altså søger IKUF-refusion - til en given uddannelse eller kursus, så er det udtryk for, at parterne er enige om, at den valgte uddannelse er svaret på et givent uddannelsesbehov.

Virksomheder gør sig generelt mange og forskellige anstrengelser for at fastslå behovet. Ofte vil medarbejder-ønsker, virksomhedens uddannelsespolitikker, aftaler indgået i forbindelse med MedarbejderUdviklingsSamtaler (MUS) eller andre større organisatoriske eller tekniske/teknologiske forandringer være udslagsgivende for, at et behov omsættes i et uddannelsesønske og en IKUF-uddannelsesplan.

Som hjælp til at fastslå et uddannelsesbehov – og til at udarbejde en rammeaftale – har vi udviklet en kompetencematrix. Se også under ”Rammeaftale”. I kompetencematrixen gives en række eksempler på, hvordan medarbejdernes kompetencer påvirkes at 3 centrale faktorer: Krav fra Omverdenen fx digitalisering, bæredygtighed og branchestandarder, Virksomheden fx produktionsforhold, værdier og organisering og Jobkrav fx faglige, almene og personlige. Se også De mange krav medarbejderen stilles overfor, herunder.

Når behovet for løbende voksen- og videregående uddannelse er stigende, skyldes det (forenklet set) to forhold:

  • Danske arbejdspladser baseres hovedsagligt på, at vi typisk skaber en højere videnstilvækst i vores varer og ydelser end vores internationale konkurrenter og samarbejdspartnere. Det betyder, at danske virksomheder og deres medarbejdere skal være mindst lige så dygtige som dem, der producerer tilsvarende produkter og ydelser.
  • Kravene til virksomheder og medarbejdere stiger hele tiden, fordi vi er en del af en global og offentligt reguleret markedsplads, der forandrer sig hurtigere og hurtigere.

De mange kompetencekrav medarbejderen stilles overfor

De mange kompetencekrav

 

Modellen her skal forstås som en simpel illustration af de mange og forskellige krav, der påvirker den enkelte medarbejders arbejde. Dermed vises bredden i de kompetencekrav en typisk medarbejder stilles overfor også. For at tydeliggøre, at kravene i jobbet ikke alene udspringer af selve jobbet, altså de arbejdsfunktioner og arbejdsopgaver hun skal løse – i modellen kaldet jobkrav – viser modellen, lag for lag, de centrale niveauer, hvorfra kompetencekravene udspringer. Vi har opdelt dem i det, der for os er de vigtigste faktorer, der påvirker kompetencekravene til medarbejderen:

  • Jobkrav, som udspringer af de jobfunktioner, den enkelte skal udføre.
  • Virksomhedskrav, som alle medarbejdere påvirkes af, og som dermed udgør en fælles ramme for ansættelsen i virksomheden.
  • Omverdenskrav, som er en betegnelse for de vigtigste udefra kommende faktorer, der påvirker virksomheden og med det medarbejderne.

En forenklet model til vurdering af kompetencekrav og uddannelsesbehov
Oplistningen af kravene er ikke udtømmende og man kan sikkert også indvende at nogle af kravene skulle været på et andet niveau m.v. Man kan med rimelighed også påpege, at kravene til medarbejderne ikke alene er bestemt af udefra kommende krav. Jobkravene påvirkes også af, hvordan den enkelte medarbejder udfylder jobbet, som igen hænger sammen med de kompetencer, den enkelte besidder.

Men se modellen som en generel og forenklet illustration, som måske kan inspirere til at vurdere de aktuelle og fremtidige kompetencekrav – og deraf følgende uddannelsesbehov.

Hvordan kan modellen så bruges? Modellen kan fx kan drøftes i en virksomhed – i HR-afdelingen, i et team eller blandt medarbejderne, i Samarbejds-/Uddannelsesudvalget - der ønsker at arbejde mere systematisk med uddannelse og udvikling af medarbejdernes kompetencer. Det kan fx være for at arbejde med aftalt uddannelse og måske afklare, hvor kravene opleves mest udtalte, og hvor uddannelsesbehovene måske derfor er størst. Men modellen har også en meget praktisk anvendelse i en anden og vigtig sammenhæng, som vi skal se nærmere på nu.

Se modellen her