AI er en vigtig del af arbejdet for Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) og Industriens Fællesudvalg (IF). Det gælder både når i forhold til afdækning af virksomhedernes kompetencebehov, undervisnings- og prøveformer og sekretariatets egen opgaveløsning. Derfor var det også helt nærliggende, at fremtidens digitale prøveformer var i fokus på årets seminar, som fandt sted på Hotel Koldingfjord 29. februar og 1. marts.
Helt som traditionen foreskriver var første dag delt op mellem de to udvalg.
Konferencens første dag: AI, klimaundervisning og strategi
Formiddagen blev for IFs vedkommende indledt med, at Martin Liebing Madsen præsenterede Industriens Fællesudvalgs nye strategi, som har to mål, nemlig 'Mere aktivitet' og 'Mere kvalitet'.
Herefter var Søren Krebs Møller, vicecenterchef for CIU - Center for it i undervisningen, inviteret til at fortælle om, hvordan AR/VR, chatbotter og kunstig intelligens kan bruges i undervisningen på erhvervsuddannelserne. Søren blev til en start siddende på sin stol i salen, mens hans AI-genererede avatar bød velkommen. Resten af oplægget fortsatte bl.a. med live-afstemninger om publikums viden om sprogmodeller og med spørgsmål til ChatGPT 4 om, hvad fremkomsten af AI betyder for industriens uddannelser. Som en del af oplægget demonstrerede Søren en prototype på en chatbot udviklet til svejseområde. MI fik også glæde af Sørens energiske oplæg, og deltagerne fik senere selv mulighed for at prøve AR/VR-briller.
Hos IF fortsatte dagen med inspirerende oplæg fra LEGO Group og Bladt Industries A/S, der fortalte om deres oplevelser med digitalisering og om erfaring med at uddanne via AMU.
Hos MI var Maia Ebsen, adjunkt på Nationalt Center for Erhvervspædagogik - KP, inviteret til at fortælle om et projekt, der har haft til formål at afdække, hvilke konkrete pædagogiske og didaktiske erfaringer erhvervsskoler, faglige udvalg og lærepladser har med at sikre et elevengagement i klimaundervisning og -oplæring.
Herefter blev det altid aktuelle spørgsmål stillet om, hvad der er vigtigt for unge, når de skal vælge uddannelse. Julie Kølskov Madsen, smed og formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) var inviteret med for at give sit perspektiv. Her lød budskabet blandt andet, at de unge gerne vil have det fedt, at de vil udfordres og lære nye ting.
Konferencens anden dag: Digitalisering og grøn omstilling
Digitalisering og grøn omstilling var vinklen for fællesseminarets anden dag, hvor de to udvalg var samlet dagen igennem.
Læs mere om, hvordan vi arbejder med AI i Industriens Uddannelser her: (klik på billede for at se pdf-version)
François Picard, seniorspecialist ved Teknologisk Institut, åbnede dagens program med at kortlægge, hvordan cirkulær økonomi og digitalisering fungerer sammen. En afgørende pointe for Francois var, at digitalisering kan hjælpe med at producere på en mere bæredygtig måde, men kun hvis man bruger teknologien på den rigtige måde.
I tråd med energiforbrug og cirkularitet fortsatte dagen med workshops med to virksomheder.
Stort flertal vil have AI-teknologi ind i uddannelserne
Det var bl.a. Letbek A/S, der laver nye produkter af genbrugsplast og arbejder med at tage brugte produkter tilbage. Det stiller store krav til produktion, data og kommunikation, men innovation, omstillingsevne og sund fornuft har været virksomhedens kerneværdier igennem 50 år.
Henrik Fabrin, AI Lead i DI - Digital, gæstede seminaret med indsigter i, hvordan AI bliver brugt i virksomhederne i dag. Oplægget blev fulgt op af en live-afstemning blandt deltagerne, hvor 74 pct. svarede, at de kan se fordele ved at bruge AI i deres brancher. Hele 93 pct. svarede ja til, at der skal AI-teknologi ind i uddannelserne.
Temaerne for årets seminar skabte debat og engagement. Tusind tak for nogle gode dage.
Music by: bensound.com
License code: CJFZTCUKBIOSTL5L
Læs også med i vores nyhedstema om AI her.