14 uddannelser. 65 budskaber. 13 forskellige typer af annoncer på tre forskellige kanaler. I alt 927 forskellige annoncer. En dynamisk måde at producere og distribuere annoncer på gjorde det hen over sommeren muligt at gennemføre en kampagne med et meget stort antal annoncer – og dermed sikre, at annoncerne var målrettet en lang række forskellige målgrupper.
Materialet til kampagnen blev til ved brug af et centralt digitalt markedsføringssystem, som Metalindustriens Uddannelsesudvalg stillede til rådighed for en række skoler. Skolerne har sendt deres egne logoer, skrifttyper og billeder ind til systemet, som så har produceret en variation af annoncer med forskellige budskaber tilpasset forskellige kanaler og med skolen som afsender. Fx har Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier markedsført uddannelsen til industritekniker, Syddansk Erhvervsskole har markedsført lastvognsmekanikeruddannelsen, mens Den Jyske Håndværkerskole har fokuseret på køleteknikeuddannelsen.
Kampagnen kom helt hjem i stuerne
Resultaterne foreligger nu, og tallene vidner om, at kampagnen har været en succes. Sammenlagt er annoncerne blevet vist over 73 millioner gange. Det svimlende tal er næsten dobbelt så højt, som man havde forventet, og det har bl.a. ført til over 65.000 besøg på skolernes hjemmesider.
Kampagnen var finansieret af Dansk Industri, Dansk Metal og Tekniq i regi af Metalindustriens Uddannelsesudvalg via midler fra Trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar. I organisationerne glæder man sig over kampagnens resultater.
- Der er nogle rigtig spændende erhvervsuddannelser i metalindustrien. Desværre er der mange, der ikke kender dem. De meget målrettede budskaber i denne kampagne har gjort det muligt at komme helt hjem i stuerne og præsentere nogle af de uddannelser, som mange ikke har hørt om før, fordi man typisk ikke bestiller en industritekniker, en automatiktekniker eller en smed hjem i huset for at løse en opgave. Jeg er glad for, at kampagnen er nået så langt ud, og jeg håber, at kampagnen har givet dem derude lyst til at undersøge mere om uddannelserne, udtaler Peter Faber, forbundssekretær i Dansk Metal og formand i Metalindustriens Uddannelsesudvalg.
- Det er et velkendt problem, at vi på en række af metalindustriens uddannelser ikke optager nok elever til at imødekomme virksomhederne efterspørgsel efter faglært arbejdskraft. Derfor gav det rigtig god mening at understøtte skolernes markedsføring med denne kampagne, som var et tillæg til deres eksisterende markedsføring. Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at komme ud til et stort antal unge og voksne i hele landet med meget målrettede budskaber, udtaler Signe Tychsen Philip, vicedirektør i DI og næstformand i Metalindustriens Uddannelsesudvalg.
Flere har søgt ind på uddannelse
Også tilbagemeldingerne fra de deltagende skoler vidner om, at kampagnen har været vellykket. Langt størstedelen af skolerne vurderer, at projektet har levet op til forventningerne og givet værdi i forhold til deres markedsføring.
En af de skoler, der har haft en god oplevelse, er Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, der har markedsført industriteknikeruddannelsen over for unge og deres forældre.
- Vi deltog i kampagnen, fordi vi ønskede at påvirke fortællingen om industriteknikeruddannelsen og at få flere til at se den som en mulighed. Og så var vores mål helt konkret at få flere elever til at søge ind. Kampagnen har i høj grad levet op til vores forventninger, og vi har set en lille stigning i søgningen til uddannelsen. Det kan selvfølgelig være svært at afgøre, om det alene skyldes kampagnen, men vi er i hvert fald meget tilfredse, fortæller Lars Haslev, kommunikationschef hos Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier.
 
        