Siden midten af juni er rekrutteringsmateriale fra 10 erhvervsskoler blevet lanceret på Facebook, Instagram, Reddit og Google Display. Materialet er en del af en digital kampagne, hvor udvalgte skoler har fået mulighed for at markedsføre uddannelser som et supplement til skolernes egne markedsføringsaktiviteter.
Formålet med projektet er at støtte skolerne i deres rekruttering og samtidig gøre MI-uddannelserne mere synlige for unge og forældre.
Hos TEC i København er muligheden for ekstra markedsføring af deres uddannelser blevet modtaget med kyshånd. Her er det bl.a. flyternikeruddannelsen, der har været i fokus.
- I mine øjne er det en fuldstændig fantastisk mulighed. Jeg er benovet over, at Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) har rakt ud og sørget for, at vi som udbyder af uddannelsen kan komme ud over rampen på en helt anden måde. De unge befinder sig på nogle platforme, som kan være lidt svære at forstå, så vi har brug for ekspertise udefra til at forstå, hvad de unge tænder på, siger Jannik Holbech Rasmussen, der er ansvarlig for flyteknikeruddannelsen i Danmark.
Skabelon giver skolerne skræddersyede udtryk
Det digitale kampagnemateriale bliver lavet i et system, der hedder Render, hvor der er forud for kampagneperioden er blevet skabt en dynamisk skabelon. Skolerne har kunnet sende deres egne grafiske elementer som logo, fonte og billeder ind til systemet, og resultatet er skræddersyede kampagner, hvor den enkelte skole er afsender på materialet.
Uddannelserne, der er med i de digitale kampagner, spænder bredt. Rækken af uddannelser er lang og tæller foruden flytekniker bl.a. også lastvognmekaniker, køletekniker og smed.
Initiativet er finansieret af Dansk Industri, Dansk Metal og Tekniq i regi af Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI) via midler fra Trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar.