Klejnsmed TEC
03 marts 2022

Tre trepartsaktiviteter sætter fokus på rekruttering til metalindustrien

En grøn stand ved DM i Skills, en image- og rekrutteringskampagne til smedeuddannelsen og automatiseret markedsføring er tre af de i alt 16 trepartsprojekter, som Metalindustriens Uddannelsesudvalg nu starter op.

Grøn stand ved DM i Skills

Ved årets DM i Skills til april vil besøgende kunne opleve metalindustriens uddannelsers stand i en ny og grøn udgave.
Skærme fordelt på standens 48 m2 vil vise, hvordan Metalindustriens Uddannelsesudvalgs 11 uddannelser allerede nu spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling. Der er brug for mekanik, metalbearbejdning, programmering, styring og automation, når vindmøller, elbiler, forsyningsanlæg m.m. skal produceres og styres.
Gennem digital formidling er ønsket at fange de unges interesse gennem medier, som unge selv er aktive brugere af.
Standen i sig selv er naturligvis også bæredygtig og kan genbruges til de kommende DM i Skills.
Standen kan opleves første gang d. 28. – 30. april til DM i Skills i Høng.

Automatiseret markedsføring

Med pilotprojektet ’automatiseret markedsføring’ ønsker Metalindustriens Uddannelsesudvalg at afdække, om skoler gennem en centraliseret og delvist automatiseret form for digital markedsføring kan nå ud til flere potentielle lærlinge og elever på de kanaler, hvor de unge er. Konkret undersøger projektet, om der kan udvikles templates og arbejdsgange, som gør det let og fleksibelt for den enkelte skole at annoncere på forskellige kanaler med prioriterede målgrupper. I første omgang tilbydes en række pilotprojektskoler mulighed for at samle deres digitale markedsføringsmateriale i ét system, der kanaliserer materialet ud på relevante kanaler og sociale medier.

Imageanalyse og branding af smedeuddannelsen

Smedeuddannelsen er i dag en højteknologisk uddannelse, der spiller en central rolle for den grønne omstilling. Der er mange lærepladser og jobmuligheder på området. Alligevel er søgningen til uddannelsen faldet.
Metalindustriens Uddannelsesudvalg igangsætter derfor en image-analyse, som skal undersøge, hvilken opfattelse der af uddannelsen samt hvilken fortælling, der udspiller sig hos de lærlinge, der har valgt uddannelsen. Hvorfor er smedeuddannelsen interessant, og hvordan kan vi fortælle det, så flere unge får øjnene op for de muligheder, der er.
På baggrund af analysens resultater udarbejdes en image- og rekrutteringskampagne, der både skal øge kendskabet til uddannelsen samt de muligheder uddannelsen og faget har.

Sekretariatschef i Metalindustriens Uddannelser, Morten Ørnsholt, glæder sig til at følge de tre projekter:
- De tre projekter, vi nu sætter i gang, vil sammen med vores øvrige trepartsaktiviteter være med til at skabe en massiv synlighed af metalindustriens uddannelser. Vi får både mulighed for at sætte fokus på, hvordan uddannelserne bidrager til den grønne omstilling, og samtidig skaber vi ekstra synlighed om uddannelser, hvor der mangler lærlinge på trods af gode muligheder for læreplads og beskæftigelse. Vi glæder os til for alvor at komme i gang med projekterne.

Kontakt os gerne og hør nærmere