Johnson Control To Lærlinge Til Finland
23 august 2023

Finland kalder! To Johnson Controls-lærlinge klar til at udvide deres horisont hos TunturiTec

Michael Køppen, der er lærlingeansvarlig på fabrikken i Holme for den internationale virksomhed Johnson Controls, lader ikke en mulighed for at sende sine lærlinge på udstationering passere. Så da Industriens Uddannelser gav ham mulighed for at sende lærlinge til Finland, tøvede han ikke et sekund. De to lærlinge rejser afsted til september.

Det er ikke første gang, at Johnson Controls sender deres lærlinge afsted på udstationering. Michael Køppen, der er lærlingeansvarlig for fabrikken i Holme på industrivirksomheden Johnson Controls, der er verdensledende inden for smarte, sunde og bæredygtige bygninger, har på nærmeste hold oplevet, hvor stor en værdi det har givet at prøve kræfter med andre kulturer.

De har netop fået en lærling retur, som har været udstationeret på en skole i Frankrig, mens fire unge franske lærlinge var på udstationering hos Johnson Controls. Et udbytterigt ophold, der gav lærlingen indsigt i, hvordan franskmændene griber tingene an, som Johnson Controls kan få glæde af.

Så da det nu også blev muligt at sende lærlinge på udstationering i smedeafdelingen hos den finske virksomhed TunturiTec Electric, der blandt andet laver brandalarmer, trådløse installationer og meget andet, var det et spørgsmål om kort tid, før Michael Køppen havde fundet to lærlinge, der ville afsted.

- Vi blev kontaktet af Industriens Uddannelser med tilbuddet om at sende nogle af vores lærlinge på udstationering til Finland. Det, synes jeg, er en fantastisk idé. Det er en fed mulighed, at lærlingene kan komme ud at se noget andet end vores fabrik, og så får de noget hår på brystet ved at komme ud at prøve deres evner af i et helt andet land, siger Michael Køppen, der håber, at lærlingene foruden hår på brystet, tilegner sig nogle værktøjer, som Johnson Controls ikke har kunnet give dem. Han tilføjer:

- De får blandt andet knowhow, når de er ude i en anden smedevirksomhed og prøver nogle andre teknikker, som vi kan afprøve ude hos os, siger Michael Køppen.

Spændte på at møde en anden kultur

29-årige Jesper Graugaard er klejnsmedelærling hos Johnson Controls, og han skal sammen med sin lærlingekollega 19-årige Nicolaj Pank Holm afsted til september, hvor de skal prøve kræfter i smedeafdelingen hos TunturiTec. Jesper Graugaard var aldrig i tvivl om, at han ville takke ja til tilbuddet, da Michael Køppen hev ham til siden og gav ham muligheden.

- Jeg har valgt at tage til Finland, fordi jeg kommer til at lære en masse nye ting. Det kunne fx være, at jeg blev lært op i nogle finske smedeteknikker, som jeg kan få glæde af i Danmark. Derudover skal jeg prøve at kommunikere på andet sprog end dansk, som jeg er ret spændt på, siger Jesper Graugaard, der håber, at udstationeringen vil afføde flere og forbedrede kompetencer – både i sit håndværk og til sine engelsk-kundskaber.

Nicolaj Pank Holm er også spændt på, hvordan kommunikationen bliver og glæder sig til at komme afsted til Finland.

- Jeg ser meget frem til at komme til Finland, både for at blive udfordret og for at bevise mine kompetencer på en anderledes måde, siger Nicolaj Pank Holm.

Pia Lauridsen

International konsulent