Brochurer grafisk tekniker og mediegrafiker 2025
20 januar 2025

Skab noget stort, skab tiltrækkende design og skab værdi for andre

Sådan lyder noget af overskriften på en af fire nye brochurer, der skal styrke rekrutteringen til de grafiske uddannelser og få flere virksomheder til at tilbyde lærepladser. Materialet er udviklet for at vække unges interesse og gøre det lettere for virksomheder at se fordelene ved at tilbyde lærepladser til mediegrafiker- og grafisk teknikerlærlinge.

For at tiltrække de mest engagerede og kvalificerede elever til de grafiske uddannelser har Grafisk Uddannelsesudvalg udviklet fire brochurer.

De fire brochurer henvender sig til:

1. Unge med interesse for mediegrafikeruddannelsen

2. Unge med interesse for grafisk teknikeruddannelsen

3. Virksomheder, der kan få gavn af at tilbyde lærepladser til mediegrafikerlærlinge

4. Virksomheder, der kan få gavn af at tilbyde lærepladser til grafisk teknikerlærlinge

Brochurerne er et praktisk værktøj for opsøgende medarbejdere og undervisere, som de kan dele ud til blandt andet åbent hus-arrangementer, til Skills, på erhvervsskoler, på gymnasier og til virksomheder.

- Vi ønsker at løfte informationsniveauet med de fire nye brochurer og understøtte oprettelsen af flere lærepladser. Samtidig håber vi, at materialet kan øge rekrutteringen af lærlinge til både mediegrafiker- og grafisk teknikeruddannelserne, siger Anders Mosumgaard, formand for Grafisk Uddannelsesudvalg og uddannelsespolitisk chef i Grakom.

De fire brochurer er blevet lavet med inspiration fra tidligere materiale.

Erhvervsskoleelever og undervisere målretter brochurer med faglig viden indefra
For at gøre brochurerne så relevante og præcise som muligt har nuværende elever og undervisere fra de grafiske uddannelser bidraget aktivt til udviklingen. Inddragelsen sikrer, at materialet afspejler de unges interesser og behov samt giver virksomheder en realistisk forståelse af uddannelserne.

- Vi har i øjeblikket gode optagelsestal på de grafiske uddannelser, og det ønsker vi at fastholde. For at sikre fremtidig rekruttering og være på forkant, har vi udviklet fire brochurer. Ved at inddrage undervisere, elever og virksomheder sikrer vi, at materialet rammer målgruppen præcist og afspejler deres behov og ønsker, siger Tina Holm Møller, næstformand for Grafisk Uddannelsesudvalg og faglig teamleder Uddannelse og fag, HK Privat.

En virksomhed med lærepladser til både mediegrafikere og grafiske teknikere har desuden gennemgået og finpudset de to brochurer rettet mod virksomheder.

Over 5000 brochurer er blevet sendt afsted
I alt er 5550 brochurer blevet trykt og distribueret til erhvervsskoler, der udbyder mediegrafiker- og grafisk teknikeruddannelsen, samt en række organisationer. Industriens Uddannelser har modtaget et større oplag til yderligere distribution.

Ønsker du brochurer, kan du kontakte kommunikationskonsulent, Marcus Wennberg Hauerslev, på mhb@iu.dk eller tlf. 3090 3324. Materialet er også tilgængeligt digitalt her:

Brochurerne for grafisk tekniker finder du HER:

Lærling

Virksomhed

Brochurerne for mediegrafiker finder du HER:

Lærling

Virksomhed

Kontakt os gerne og hør nærmere

Marcus Wennberg Hauerslev

Kommunikationskonsulent

Telefon

33 77 91 20

Mobil

30 90 33 24

E-mail

mhb@iu.dk

Josefine Daugaard

Uddannelseskonsulent

Telefon

33 77 91 65

Mobil

60 65 10 32

E-mail

jd@iu.dk