Eksempel på en udfyldt rammeaftale
Trin 1: Beskrivelse
Virksomheden (xx) er en forretnings- og innovationsdrevet virksomhed, som producerer og sælger varer og ydelser inden for medicobranchen.
Den stigende konkurrence, virksomhedens innovative afsæt, men også virksomhedens ønsker om at være en værdibaseret, bæredygtig virksomhed betyder, at medarbejdernes kompetencer er afgørende for at nå vores mål og forpligtelser. En kontinuerlig udvikling af medarbejdernes kompetencer bliver derfor helt central, og givet vores udgangspunkt og markedsudfordringer må vi tilstræbe, at alle niveauer i organisationen kompetenceløftes.
Vi ønsker med denne rammeaftale at styrke mulighederne for et generelt kompetenceløft af vores medarbejdere. Vi ønsker også at fastholde dygtige medarbejdere, øge fokus på kompetenceudvikling og forbedre udviklingsmulighederne og den generelle trivsel samt virksomhedens konkurrenceevne.
Vi vil især styrke vores kompetencer på disse områder:
Bedre anvendelse af nye teknologier og især have fokus på at imødegå kravene fra en øget digitalisering
- Leve op til vores høje kvalitetsstandarder
- Fortsat udvikle og styrke vores produkt- og produktionskompleksitet
- En vedvarende optimering af produktiviteten
- Et tilsvarende vedvarende fokus på at opfylde stigende krav til bæredygtighed
Trin 2: Målgruppe
Her gives eksempler på de overenskomstdækkende medarbejdere, der påtænkes uddannet i den kommende tid (1 – 3 år). Gør det gerne konkret, så I på den måde også hjælper jer selv til at omsætte rammeaftalen til konkret uddannelse.
Eksempler kan være:
- Vi har aktuelt planer om at uddanne vores ufaglærte operatører til faglært niveau, og vores medarbejdere i ”Vedligehold” skal have løftet deres automatik- og digitale kompetencer.
- Vi har et behov for løfte virksomhedens arbejde med kvalitet og produktionsoptimering og ønsker derfor at uddanne et antal nøglemedarbejdere inden for disse områder. Vi har også brug for at styrke virksomhedens og i særdeleshed salgs- og montørgruppen inden for området kundeservice og salg.
- Vi gør én gang årligt status på, hvor langt vi er nået og aftaler uddannelsesindsatsen for det kommende år.
Trin 3: Eksempler på uddannelse
I dette felt oplister I – med udgangspunkt i positivlisten – de uddannelser, som I har beskrevet behovene for i afsnit 1 (beskrivelse) og afsnit 2 (målgruppe).
Det skal IKKE være en udtømmende liste over alle de uddannelser på positivlisten, der kunne være relevante for jer, men snarere eksempler på væsentlige uddannelsesområder. Det kan være som følger:
- Vi ønsker at styrke vores medarbejderes almene færdigheder inden for læsning og skrivning især dansk - også for vores udenlandske medarbejdere - men også engelsk. Vi har også planer om at tilbyde en frivillig ordblindescreening. Behovet for en bedre forståelse for IT og Digitalisering ønskes bibragt gennem fx FVU Digital.
- Vores behov for at styrke medarbejdernes arbejde med automation, innovation og digitalisering søges dækket via bl.a. relevante akademiuddannelser og udvalgte moduler af diplomuddannelserne.
- De ufaglærte medarbejdere søges via deltagelse i udvalgte og meritgivende AMU-kurser at få et godt grundlag for at fortsætte med en voksenlærlingeuddannelse til industrioperatør, automatiktekniker og lager- og terminaluddannelsen.
Trin 4: Om øvrige udgifter er aftalt
Her skal I indføje jeres interne regler eller aftaler om, hvordan medarbejdernes udgifter til transport samt evt. kost og logi dækkes ved deltagelse i aftalt uddannelse. Det centrale for IKUF er, at dette emne er afklaret inden der søges tilskud til aftalt uddannelse. Samtidig ønsker IKUF at tydeliggøre, at IKUF ikke finansierer disse omkostninger.
Endelig skal felterne for påtænkte uddannelser afkrydses i de oplistede uddannelsesspor.
Bemærk: Hvis I ikke afkrydser alle felter, skal I være opmærksomme på, at rammeaftalen skal fornys – eller opdateres, med en ny uddannelsesretning (uddannelsesspor), hvis behovet opstår senere.
Rammeaftalen attesteres, som nævnt af medarbejderrepræsentanten/tillidsrepræsentanten – med pågældendes eget MIT ID. Rent praktisk modtager medarbejderrepræsentanten en mail fra virksomhedens kontaktperson, som har oprettet rammeaftalen, og videresendt rammeaftalen til attestation. Medarbejderen attesterer med et tryk på PILEN i feltet til venstre for Rammeaftalens løbenr.
Dernæst skal medarbejderen trykke på fanebladet – Attester – Afkrydse ”Aftalen attesteres hermed” – og trykker til sidst på feltet ”Attestér og returner til oversigt”, jf. Guide i oprettelse af rammeaftale og individuelle uddannelsesplaner.
Guide for oprettelse af rammeaftalen
Attestpersonen for medarbejderne er:
- Medarbejderrepræsentant fra uddannelsesudvalget, hvis sådant findes, ellers,
- Samarbejdsudvalget, hvis sådant findes, ellers
- Tillidsrepræsentant/tillidsmand for den pågældende medarbejdergruppe, hvis sådant findes, ellers
- Talsrepræsentant for den pågældende medarbejdergruppe, hvis sådant findes. Hvis en talsperson ikke er udpeget, kan den største medarbejdergruppe (omfattet af overenskomsten) kontakte den lokale faglige organisation og bede dem hjælpe med til valg af en talsperson.
Der vil typisk gå ca. 4 uger, inden rammeaftalen er aktiveret. Allerede fra det tidspunkt, rammeaftalen er attesteret, kan virksomheden dog oprette individuelle uddannelsesplaner og forvente at modtage tilskud til uddannelser på positivlisten, forudsat at støttereglerne følges.
En bemærkning om længden af rammeaftalens gyldighed: Rammeaftalen har i princippet ingen udløbsdato, så længe grundforudsætningen om overenskomstdækning er til stede. IKUF justerer løbende rammer og vilkår for uddannelsesstøtten og vil i takt hermed informere om disse justeringer. Enten via IKUFs sekretariat eller via organisationerne bag IKUF, dvs. Dansk Industri og CO-Industri.
Trin 5: Valg af uddannelse
Endelig skal felterne for påtænkte uddannelser afkrydses i de oplistede uddannelsesspor.
Bemærk: Hvis I ikke afkrydser alle felter, skal I være opmærksomme på, at rammeaftalen skal fornys – eller opdateres, med en ny uddannelsesretning (uddannelsesspor), hvis behovet opstår senere.