Bliv skuemester i industrien

Som skuemester/censor spiller du en afgørende rolle i at opretholde kvaliteten og relevansen af erhvervsuddannelserne. Sammen med eksaminatorer og andre skuemestre/censorer bedømmer du elever og lærlinge til svendeprøver for at vurdere deres parathed til arbejdsmarkedet.

Du er ansvarlig for at sikre, at bedømmelsen sker i overensstemmelse med reglerne, og at elevernes eller lærlingenes færdigheder lever op til uddannelsens krav.

Som skuemester/censor er du således en central del af den danske model, som er kendetegnet ved et tæt samarbejde mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Dette samarbejde sikrer, at erhvervsuddannelserne opfylder arbejdsmarkedets krav og behov.

Læs mere om Den Danske Model nederst på siden.

Mød Mikkel der er skuemester i industrien

Krav til skuemestre

For at blive skuemester skal du opfylde følgende krav:

Faglig viden og erfaring

• Du skal have relevant faglig viden og erfaring inden for det område, du ønsker at være skuemester for. Dette sikrer, at du kan vurdere elevernes færdigheder på et kvalificeret grundlag.

Tilknytning til faget

• Du skal have en aktuel tilknytning til faget og holde dig opdateret med de nyeste udviklinger og standarder inden for området.

Medlemskab af en relevant organisation

• Det er et krav, at du er medlem af en af de organisationer, der er med til at udvikle uddannelserne. Disse organisationer repræsenterer arbejdsmarkedets parter og spiller en central rolle i uddannelsernes styring og udvikling. De relevante organisationer omfatter blandt andre Dansk Industri, 3F, Dansk Metal, TEKNIQ Arbejdsgiverne, og flere andre. Se oversigten over organisationer under punktet organisationer i Industriens Uddannelser.

Uddannelser, hvor vi lige nu optager skuemestre

Her er en oversigt over de uddannelser, hvor vi i øjeblikket optager skuemestre fra både arbejdsgiver- og arbejdstagersiden (lønmodtagersiden).

Arbejdsgiver

• Hvis du er arbejdsgiver og din virksomhed er medlem af en af vores arbejdsgiverorganisationer, såsom Dansk Industri, TEKNIQ Arbejdsgiverne eller en anden relevant arbejdsgiverorganisation, kan du kvalificere dig som skuemester og repræsentere arbejdsgiversiden ved svendeprøven.

Lønmodtager

• Hvis du er lønmodtager og medlem af en fagforening, eksempelvis 3F, Dansk Metal eller en anden fagforening, kan du blive skuemester og repræsentere arbejdstagersiden ved svendeprøven.

Se oversigten her

Kontakt og udpegning

Hvis du er interesseret i at blive skuemester, kan du udfylde en formular. Team Administration vil derefter formidle kontakten til de relevante organisationer, som foretager den endelige udpegning blandt deres medlemmer. Som skuemester vil du typisk være ude et par gange om året, og du vil altid modtage et honorar samt rejsegodtgørelse.

Ansøg om at blive skuemester nu

Den danske model på fire minutter

Hvis du er i tvivl om, hvad den danske model er, så se denne film, der på fire minutter bringer dig gennem en over 100 år lang historie om, hvordan danske lønmodtagere og arbejdsgivere selv aftaler løn- og arbejdsforhold.