Rekruttering
Projekterne under dette tema skal bidrage til at få flere unge til at vælge uddannelserne til. Der er både projekter, som er meget uddannelsesspecifikke, og hvor det f.eks. handler om at arbejde med bestemte uddannelsers synlighed og image.
Der er også mere tværgående projekter, der f.eks. handler om at tiltrække flere kvinder til erhvervsuddannelserne. Her skal et ambassadørkorps af kvindelige lærlinge tage ud på folkeskoler for at tiltrække unge kvinder.
Der er også analyser, der vil undersøge muligheden for at rekruttere flere studenter ind på erhvervsuddannelserne. Det er aktuelt, fordi der er overskud af studenter, der ikke tager en videregående uddannelse.
Flere uddannelser: Synliggøre uddannelser ved etablering af et ”Robotband” (pilotprojekt)
Formål med projektet
At skabe opmærksomhed og derved understøtte rekruttering af lærlinge ved at igangværende lærlinge konstruerer et rockband bestående af robotter, som kan spille på rigtige instrumenter og optræde med live-musik til begivenheder og events.
I første fase af projektet skal det afklares, hvad det teknisk kræver at gennemføre projektet, skitsering af manus/dramaturgi omkring fortællingen, indledende casting af deltagere og øvrige medvirkende, afklaring omkring mulige samarbejdspartnere fx skoler og specialiserede virksomheder.
Efter den indledende fase vil udvalget drøfte de videre perspektiver i projektet.
Uddannelser
- Smed
- Industritekniker
- Automatik- og procesuddannelsen
- Elektronik- og svagstrømsuddannelsen
- Data- og kommunikationsuddannelsen
Fagligt udvalg bag projektet
- Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI)
Flere uddannelser: EuroSkills i 2025
Formål med projektet
At synliggøre MI's erhvervsuddannelser bredt til potentielle målgrupper gennem afvikling og omtale af EuroSkills 2025 i Herning samt at understøtte og højne kvaliteten af MI's afvikling af eventet og MI's konkurrencestande.
Herunder indgår også forarbejdet frem mod en succesfuld afvikling af Herning 2025, som blandt andet omfatter ressourcepersoners deltagelse i EuroSkills i Gdansk, deltagelse i WorldSkills i Lyon osv., rekruttering af workshopmanagere til opbygning af stande i Herning osv.
Uddannelser
- Flere uddannelser
Fagligt udvalg bag projektet
- Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI)
Flere uddannelser: Udvikling af formidling til DM i Skills
Formål med projektet
Udvikling af en messestand til DM i Skills, som synliggør, hvordan metalindustriens erhvervsuddannelser understøtter den grønne omstilling.
Uddannelser
- Flere uddannelser
Fagligt udvalg bag projektet
- Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI)
Flere uddannelser: Co-creation af ungdomsfiktionsserie
Formål med projektet
Der etableres et samarbejde med et kreativt bureau med henblik på at producere en fiktions-ungdomsserie, der kan bidrage til at skabe positiv opmærksomhed omkring MI’s uddannelser.
Der er indgået samarbejde med instruktøren Jonas Risvig, der står bag en række anmelderroste ungdomsserier, musikvideoer og dokumentarfilm. Risvig og hans hold skal producere en ny ungdomsserie, der skal sætte fokus på unges samtaler om den grønne omstilling. Den nye produktion vil ligesom Risvigs andre serier blive udgivet på hans Youtube kanal. Det forventes, at den kommende serie vil bestå af 8-10 afsnit af 20-30 min. og vil opnå 2 mio. views.
MI medfinansierer serien og bliver derigennem co-creator. Dvs. at MI kan få adresseret et eller flere budskaber, som indgår i den overordnede har rammefortælling eller i udviklingen af en karakter. Referencegruppen fra MI har besluttet, at der i serien skabes en karakter i serien, som er i gang med uddannelse som automatiktekniker. Uddannelsen skal belyses positivt gennem seriens handling, fokus på bidrag til grøn omstilling vis valg af uddannelse, og som et positivt alternativ til at gå i gymnasiet.
Om Jonas Risvig og holdet bag
Jonas Risvig står bag de succesfulde og anmelderroste ungdomsserier ”CENTRUM”, ”GRÆNSER”, ”SALSA”, ”Drenge”, ”NYLON” og ”ZUSA”, der siden foråret 2020 er udkommet på hans Youtube-kanal, hvor han har opbygget et trofast og engageret community med knap 30.000 subscribers. Hans vision er at lave aktuelle ungdomsserier, som tager fat lige der, hvor de unge er. Et centralt element er, at serierne udvikles i samspil med unge. De unge, som castes, er med til at idéudvikle, skrive manuskript, replikker mv. for på den måde at sikre at serierne er autentiske og i øjenhøjde med de unge.
Fakta om Risvigs målgruppe, seertal mv.:
Kernemålgruppen er 17-20-årige. Dvs. brutto 250-300.000 personer, men det er registreret, at flere både yngre og ældre målgrupper - særligt forældre - er begyndt at se med. Der har ikke været betalt markedsføring. Serierne har alle vækstet organisk. Seertallene bevæger sig dag-for-dag, men følgende er medietal fra serien ”CENTRUM”, der udkom i to sæsoner tilbage i 2020 samt “GRÆNSER”, der udkom i to sæsoner i 2021/2022 og har en tredje sæson på vej. Serierne kan ses på Jonas Risvigs YouTube kanal, med 29.600 subscribers, hver søndag kl. 20:00.
Uddannelser
- Flere uddannelser
Fagligt udvalg bag projektet
- Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI)
Flere uddannelser: Tværgående strategiarbejde vedr. digital markedsføring
Formål med projektet
At udarbejde et vidensgrundlag som Metalindustriens Uddannelsesudvalgs digitale rekrutteringsindsatser kan bygges op omkring. Vidensgrundlaget skal blandt andet indeholde:
- En nuanceret målgruppeanalyse der bidrager til mere målrettede digitale kampagner.
- Vurdering af relevante medier i forhold til markedsføring over for de enkelte målgrupper.
- Kortlægning af synergierne mellem trepartsindsatser og øvrige digitale rekrutteringsindsatser (som f.eks. Hands-on).
Uddannelser
- Flere uddannelser
Fagligt udvalg bag projektet
- Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI)
Flere uddannelser: Automatiseret produktion og distribution af markedsføring 2,0
Formålet med projektet
Formålet med projektet er at tiltrække flere elever til MI’s uddannelser ved at understøtte udvalgte skoler i at udvikle og igangsætte lokale digitale markedsføringskampagner ved hjælp af et automatiseret system, der er blevet efterprøvet ifm. MI’s projekt fra 2021: Pilotprojekt om central understøttelse af skolernes uddannelsesmarkedsføring.
Uddannelser
- Flere uddannelser
Fagligt udvalg bag projektet
- Metalindustriens Uddannelsesudvalg (MI)
Flere uddannelser: Fælles koncept for DM i skills
Formålet med projektet
I 2024 afvikles DM i Skills i Roskilde, hvor MI (Metalindustriens uddannelsesudvalg) og IF (Industriens Fællesudvalg) har fået et helt "industri-telt". Dette bliver en helt særlig mulighed for at få synliggjort industriens erhvervsuddannelser og gennem et nyt tværgående Prøv-Mærk-Føl-område (herefter PMF-område) at få vist målgrupperne, hvad man kan bruge uddannelserne til.
Formålet for IF med at deltage i DM i skills, er overordnet at tiltrække flere elever til IF's uddannelser ved at skabe kendskab og synlighed omkring disse events og dermed om erhvervsuddannelserne.
Fagligt udvalg bag projektet
- Industriens Fællesudvalg (IF)
Fotograf og film- og tv-produktionsteknikker: Undersøgelse af målgruppens syn på branchen
Formålet med projektet
Billedmediernes faglige udvalg har iværksat en analyse, der skaber en dybere forståelse for, hvad elever (nuværende og fremtidige) synes om FTP- og Fotografuddannelserne og den branche, som de uddanner til.
Hvad er styrker og barrierer ift. at vælge netop disse uddannelser og karriereveje?
Undersøgelsens formål er at skabe et grundlag for handling og initiativer, der kan styrke uddannelserne. Samtidig er det et væsentligt fokus også at se på branchen som helhed, og på, hvordan branchen bedst muligt kan bidrage til at holde sig relevant og attraktiv set med unges øjne.
Uddannelser
- Fotograf og film- og tv-produktionsteknikker
Fagligt udvalg bag projektet
- Billedmediernes faglige udvalg
Grafisk tekniker: Matching af lærlinge og virksomheder
Formål med projektet
Formålet med projektet er, at elever på grafisk teknikeruddannelsen under grundforløbets anden del præsenteres for læresteder og at lærestederne præsenterer mulighederne i virksomhederne.
Uddannelser
- Grafisk tekniker
Fagligt udvalg bag projektet
- Grafisk Uddannelsesudvalg
Grafisk tekniker og mediegrafiker: Synliggørelse af de grafiske uddannelser ved Skills
Formål med projektet
Formålet med projektet er at synliggøre de grafiske uddannelser og rekruttere kommende lærlinge til grafisk teknikeruddannelsen og mediegrafikeruddannelsen på DM i Skills.
Uddannelser
- Grafisk tekniker
- Mediegrafiker
Fagligt udvalg bag projektet
- Grafisk Uddannelsesudvalg
Grafisk tekniker og mediegrafiker: Grønne kompetencer og bæredygtighed
Formål med projektet
Formålet med projektet er, at synliggøre hvordan mediegrafikere og grafiske teknikere igennem deres arbejde har indflydelse på den grønne omstilling og bæredygtighed samt at få opdateret relevante praktik- og fagmål i forhold til kvaliteten i uddannelserne og flere relevante praktikvirksomheder.
Uddannelser
- Grafisk tekniker
- Mediegrafiker
Fagligt udvalg bag projektet
- Grafisk Uddannelsesudvalg
Mediegrafiker: EuroSkills 2025
Formål med projektet
I 2025 afvikles Euroskills i Herning. Det bliver en unik mulighed for at få synliggjort mediegrafikeruddannelsen bredt til potentielle målgrupper gennem afvikling og omtale af dette store event.
Projektet skal understøtte kvaliteten i GUU´s afvikling af eventet samt synliggørelsen af mediegrafiker både før, under og efter Euroskills 2025.
Formålet er overordnet at tiltrække flere elever til mediegrafikeruddannelsen og synliggøre uddannelsens muligheder.
Uddannelser
- Mediegrafiker
Fagligt udvalg bag projektet
- Grafisk Uddannelsesudvalg
Plastmager og procesoperatør: Rekruttering af studenter
Formålet med projektet
Indsatsen skal øge rekrutteringen til hhv. plastmager og procesoperatør uddannelserne, gennem oplæg fra lærlinge på udvalgte gymnasier.
Uddannelser
- Plastmager
- Procesoperatør
Fagligt udvalg bag projektet
- Industriens Fællesudvalg (IF)
Produktør: Flere åbne døre for produktørlærlinge
Formålet med projektet
Formålet med projektet er at sikre, at virksomhederne dels kender til uddannelsen, og dels at der skabes en bæredygtig forbindelse mellem lokale virksomheder og udbydende skoler. Dette gøres ved at ved at projektets opsøgende konsulent arrangerer og afholder netværksmøder for virksomheder, udbydende skoler og relevante samarbejdspartnere.
Netværksmøderne skal resultere i flere godkendte virksomheder og understøtte rekruttering af elever til uddannelsens grundforløb.
Fagligt udvalg bag projektet
- Industriens Fællesudvalg (IF)
Teknisk designer: Flere lærepladser hos godkendte og ikke godkendte virksomheder
Formålet med projektet
Det faglige udvalg ønsker at øge antallet af uddannelsesaftaler ved at motivere inaktive, men godkendte praktikvirksomheder, til at indgå uddannelsesaftaler, samt informere ikke-godkendte virksomheder til at blive godkendt og til at indgå uddannelsesaftaler med elever.
Uddannelser
- Teknisk designer
Fagligt udvalg bag projektet
- Det Faglige Udvalg for Teknisk Designer Uddannelsen
Tværgående projekt: Hands-on
Formålet med projektet
Projektet Hands-on skal få flere unge og ufaglærte til at vælge en erhvervsuddannelse i industrien. Det er der hårdt brug for i fremtidens Danmark, hvor der bliver mangel på dygtige faglærte.
Projektet er startet i 2013 og har i årenes løb skabt synlighed om industriens erhvervsuddannelser. Målgrupperne er unge, voksne, forældre, vejledere og virksomheder.
Bag projektet står DI, Dansk Metal, 3F, HK Privat og Teknisk Landsforbund.
Igangværende projekter:
-
Opgradering af hands-on.dk
Hjemmesiden hands-on.dk er i gang med en funktionel og designmæssig opgradering. Ønsket er, at brugerne af Hands-on.dk fortsat kan finde relevante informationer om Hands-ons uddannelser på en overskuelig, funktionel og tidssvarende hjemmeside. - Grøn besked:
Med projektet ’Grøn Besked’ ønsker Hands-on i samarbejde med skoler og virksomheder at få tydeliggjort mulighederne for at opnå grønne kompetencer i erhvervsuddannelserne og på AMU. Gennem dialog og målrettede kursusudbud henvendt til voksne faglærte og ufaglærte i industrivirksomheder ønsker Hands-on at vise de grønne muligheder, der ligger i industriens og de merkantile erhvervsuddannelser samt i AMU, som trædesten til at blive faglært.