Elfaergen Grotte
30 juli 2021

Skibsmontørlærlinge bygger indmad til ny 100 pct. eldrevet færge

Det er bl.a. to skibsmontørlærlinge, der er med til at bygge indmaden på den nye el-færge ”Grotte”, som skal sejle mellem Fanø og Esbjerg fra sensommeren 2021.

Når sommeren går på hæld, skal en helt ny eldrevet færge sættes i drift mellem Fanø og Esbjerg. Færgeskroget er bygget i Polen, men nu ligger færgen i havnen i Hvide Sande, hvor Hvide Sande Shipyard står for at bygge og montere alt indvendigt.

To af værftets skibsmontørlærlinge arbejder på færgen, som kommer til at være 100 pct. eldrevet. En af dem er 18-årige Jonas Madsen, som er lidt over halvvejs i uddannelsen til skibsmontør.

Thomas Arvad, lærlingekoordinator for skibsmontørlærlinge på Hvide Sande Shipyard

- Jeg har fået lagt meget ansvar på mine skuldre. Det kan jeg godt lide. Så tænker man sig lidt mere om, siger Jonas Madsen, der fx selv har skullet finde ud af, hvordan kølerørene skulle løbe – med vejledning selvfølgelig.

Artiklen fortsætter under billedet..

Skibsmontørlærling arbejder på elfærgen

Jonas Madsen valgte at blive skibsmontør efter en uges praktik i 9. klasse. Valget stod mellem personvognsmekaniker og skibsmontør, og han har ikke fortrudt et sekund, at han valgte skibsmontør. Foto: Hvide Sande Shipyard.

En del af den grønne omstilling

At den nye Fanø-færge er 100 pct. eldrevet er bare ét eksempel på, at udviklingen for skibsmontører og Hvide Sande Shipyard rider med på den grønne omstillingsbølge. Det er en del af tankegangen på virksomheden, siger lærlingeansvarlig og skibsmontør Thomas Arvad.

- Som skibsmontør har vi altid lært, at vi skal kunne lidt af hvert, og vi er nødt til at være omstillingsparate. Det gælder også for den grønne omstilling, som fylder mere og mere. Det er et af vores mål i virksomheden at gå efter grøn energi, så det er klart, at det fylder noget og er en del af vores tankegang, siger han.

Og tendensen kan skibsmontørlærlingen Jonas Madsen genkende.

- Det er tydeligt, at det er den vej det går, og man skal være indstillet på det. Vi fokuserer meget på el herude, og vi får mange opgaver, hvor el indgår. Nu her med elfærgen, og den sidste jeg arbejdede på var en hybrid, fortæller Jonas Madsen.

Lærlinge er en vigtig del af Hvide Sande Shipyard

Foruden skibmontørlærlinge kan man også finde skibstømrer- og smedelærlinge hos Hvide Sande Shipyard. Lærlingene er vigtige for virksomheden, fortæller Thomas Arvad, der er lærlingekoordinator for skibsmontørerne.

- Vi vil gerne have uddannet så mange og så gode skibsmontører som muligt. Det er lidt svært at trække arbejdskraft til Hvide Sande, så vi vil gerne have folk herud, og derfor skal det være attraktivt at være i lære, siger Thomas Arvad, der i rollen som lærlingekoordinator har ansvar for lærlingenes ve og vel, og at de får prøvet en masse forskellige arbejdsopgaver, når de er i lære.

- Vi vil gerne have uddannet så mange og så gode skibsmontører som muligt. Det er lidt svært at trække arbejdskraft til Hvide Sande, så vi vil gerne have folk herud, og derfor skal det være attraktivt at være i lære.
Thomas Arvad, lærlingekoordinator

I alt er der seks skibsmontørlærlinge hos Hvide Sande Shipyard og for at give lærlingene så varierede opgaver som muligt, har virksomheden for nylig indført en turnusordning, så de kan prøve opgaver af i virksomhedens forskellige afdelinger.

- Det er for, at de kan se muligheder i virksomheder, selvom de får lyst til at skifte spor, fortæller Thomas Arvad og tilføjer, at de fleste lærlinge bliver hængende efter endt læretid.