Ansøg om refusion

I dette afsnit ser vi nærmere på, hvordan man som virksomhed modtager refusion fra IKUF ved hjælp af individuelle uddannelsesplaner.

Før virksomheden kan gå i gang med at søge lønrefusion, er der tre forhold, der skal være på plads:

  • Rammeaftalen skal være aktiv
  • Der skal være oprettet individuelle uddannelsesplaner
  • Tilmelding til valgt uddannelse skal være gennemført

Når rammeaftalen er blevet attesteret, er den aktiv, og det vil sige, at virksomheden kan gå i gang med at oprette individuelle uddannelsesplaner. Det skal virksomheden gøre i samarbejde med den enkelte medarbejder?

En individuel uddannelsesplan oprettes på ikuf.dk/aftalt. Hvis du har brug for hjælp til at oprette og udfylde den individuelle uddannelsesplan, kan du følge denne guide.

Tilmelding til den valgte uddannelse kan ske via uddannelsesinstitutionens hjemmeside, via fx amukurs.dk eller voksenuddannelse.dk.

Sådan søges offentlig uddannelsesgodtgørelse

Strukturen omkring ansøgning om offentlig uddannelsesgodtgørelse er indviklet. Det skyldes, at det er forskellige instanser der udbetaler forskellige satser af godtgørelse og lønrefusion, bl.a. afhængigt af hvilken uddannelse medarbejderen vælger, og hvilken baggrund medarbejderen har. 

Derfor er man nødt til at søge lønrefusion flere steder. 

refusionsmuligheder aftalt uddannelse

Som det første, skal der særskilt ansøges om offentlig uddannelsesgodtgørelse. Det er en godtgørelse der er knyttet til de offentlige voksen- og videregående uddannelser. Der findes to forskellige former for offentlig uddannelsesgodtgørelse:

- Ved brug af AMU-kurser, udbetales der VEU-godtgørelse, som svarer til dagpengesatsen. Det er muligt at søge om VEU-godtgørelsen via www.voksenuddannelse.dk

- Ved brug af de almene voksenuddannelser (Forberedende Voksenundervisning, FVU, Almen Voksenuddannelse, AVU) eller de videregående uddannelser fx akademi- og diplomuddannelserne, udbetales der SVU-godtgørelse. SVU-godtgørelse skal ansøges af medarbejderen, men vedkommendes virksomhed skal bl.a. bekræfte, at medarbejderen har fri til at deltage i den aftalte uddannelse. For at søge SVU skal man oprette en ansøgning via www.svu.dk eller www.borger.dk.

I DETTE AFSNIT HAR VI BRUG FOR EN NY FIGUR TIL AT ERSTATTE FIGUR 10

Vær opmærksom ved ansøgning om løntilskud til voksenlærlinge

Når man opretter en individuel uddannelsesplan for en voksenlærling, er der tre forhold der skal være opfyldt:

  • Voksenlærlingen skal være fyldt 25 år ved uddannelsens start.
  • Voksenlærlingen skal – som alle andre ansøgere til aftalt uddannelse – have været beskæftiget i virksomheden i minimum ét år.
  • Voksenlærlingen skal være omfattet af industriens overenskomst eller industriens funktionæroverenskomst, som alle andre, der søger IKUF-støtte.

Der er desuden to betingelser, som virksomheden og medarbejderen skal være opmærksomme på:

  • Virksomheden skal være godkendt som oplæringssted. Det kan søges via de faglige udvalg med ansvar for den pågældende uddannelse. Søges via iu.dk
  • Virksomhed og medarbejder skal oprette en uddannelsesaftale. Dette hjælper erhvervsskolen, hvor uddannelsen skal gennemføres, med.

Figuren herunder illustrerer processen med at ansætte en voksenlærling.

uddan en voksenlærling

Når man har oprettet uddannelsesplanen med hjælp fra erhvervsskolen, kan man begynde at søge løntilskud. 

Gennem VITAS kan virksomheden ansøge om tilskud til op til to års praktikforløb. Det gælder kun ufaglærte medarbejdere. Tilskuddet søges via VITAS i regi af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), via det lokale jobcenter eller via virk.dk. 

Hvis der skal opnås om tilskud til deltagerbetaling for deltagelse i en akademi- eller diplomuddannelse, søges det af den enkelte deltager i form af en tro-og-love-erklæring i forbindelse med tilmeldingen til uddannelsen. Kravet for at kunne modtage tilskud til deltagerbetalingen fra Omstillingsfonden er, at ansøgeren (altså medarbejderen) er ufaglært eller faglært som højst afsluttede uddannelsesniveau. Ansøgning fremsendes til Omstillingsfonden og der kan ansøges om tilskud til deltagerbetaling på op til 10.000 kr. årligt: https://ufm.dk/uddannelse/videregaende-uddannelse/efter-og-videreuddannelse/veu-omstillingsfond

Hvis ansøgningen til Omstillingsfonden ikke imødekommes, indsendes afslaget til IKUF, som så vil imødekomme ansøgningen (hvis ansøgningsbetingelserne i øvrigt opfyldes). Medarbejdere, der har et videregående uddannelsesniveau fx en kort videregående uddannelse, en bachelorgrad eller lignende, behøver ikke at indsende en ansøgning til Omstillingsfonden: Send dette til IKUFs postkasse: info@ikuf.dk