Kortlæg uddannelsesbehovet

Mange virksomheders arbejde med uddannelse begynder med et ønske om at højne medarbejdernes viden og færdigheder. Men hvordan kortlægger man behovet for uddannelse på sin virksomhed? Det hjælper vi med i dette afsnit.

Virksomheder gør sig mange og forskellige anstrengelser(tiltag/indsatser) for at fastslå behovet for uddannelse blandt medarbejderne.

Ofte er det virksomhedens uddannelsespolitikker, medarbejderønsker og aftaler indgået i forbindelse med medarbejderudviklingssamtaler (MUS) eller andre større fx organisatoriske eller teknologiske forandringer, der gør udslaget for, at der opstår en ønske for uddannelse - og dermed et behov.

Når danske virksomheder i stigende grad efterspørger uddannelse af medarbejdere, skyldes det især to forhold: 

  • Danske arbejdspladser har tradition for at skabe en højere videnstilvækst i varer og ydelser end internationale konkurrenter og samarbejdspartnere. Derfor skal medarbejderne på de danske virksomheder være mindst lige så dygtige som dem, der producerer tilsvarende produkter og ydelser i et andet land. 
  • Kravene til virksomheder og medarbejdere stiger hele tiden, fordi virksomhederne er i konkurrence med det globale marked, der forandrer sig konstant. 

Et billede på de mange kompetencekrav, en medarbejder typisk står overfor i dag, illustrerer vi i denne figur:

Figur 4

Figuren er en illustration af de mange forskellige krav, der påvirker den enkelte medarbejders arbejde.

Den inderste cirkel

De vigtigste faktorer for kompetencekravene til medarbejderen er markeret med blåt, og ligger i lag for at tydeliggøre, at kompetencekravene udspringer på tre forskellige niveauer: 

  • Jobkrav: De jobfunktioner medarbejderen skal udføre.
  • Virksomhedskrav: Krav som alle medarbejdere påvirkes af, og som dermed udgør en fælles ramme for ansættelsen i virksomheden.
  • Omverdenskrav: De vigtigste udefrakommende faktorer, der påvirker virksomheden og dermed medarbejderne.

Modellen skal ses som en forenklet illustration, som kan inspirere til at vurdere de aktuelle og fremtidige kompetencekrav og deraf følgende uddannelsesbehov.

Sådan bruger du modellen

Modellen kan fx bruges af HR-afdelingen, i Samarbejds-/Uddannelsesudvalget eller lignende team af medarbejder i virksomheder, der ønsker at arbejde mere systematisk med uddannelse og udvikling af medarbejdernes kompetencer.