Sæt uddannelse i system

De individuelle uddannelsesplaner skal laves for, at virksomhedens samlede uddannelsesindsats bliver mere strategisk. I dette afsnit ser vi på, hvilke gevinster der er ved at sætte arbejdet med uddannelse i system.

Der er flere gevinster at hente, hvis uddannelsesindsatsen struktureres. Aftalt uddannelse skal derfor også ses som et system, der kan fremme dialog og inddragelse mellem virksomhed og medarbejdere i det daglige uddannelsesarbejde. Her er en række fordele ved at sætte struktur på uddannelsesindsatsen:

  • Planlagt uddannelse forankres i et aftalt, strategisk udgangspunkt
  • Den iværksatte uddannelsesindsats følges op med nye arbejdsopgaver på et tilsvarende højere kompetenceniveau efter endt uddannelse
  • Uddannelse og oplæring fungerer i en vekselvirkning med det daglige arbejde på virksomheden
  • Medarbejderen er motiveret og klar til den udfordring, som en hvilken som helst uddannelsesindsats vil være.

Nogle virksomheder bruger et årshjul for uddannelsesindsatsen, som bl.a. er med til at sikre, at fx en årlig medarbejderudviklingssamtale eller en aftalt uddannelsesindsats gennemføres i et fast tidsrum, hvor det passer bedst ind i virksomhedens produktionsplanlægning. Det gør sig fx gældende for sæsonprægede virksomheder.

Med et årshjul for aftalt uddannelse sikrer man, at: 

  • man fx én gang årligt genbesøger rammeaftalen og dermed udgangspunktet for aftalt uddannelse.
  • at uddannelsesindsatsen planlægges, så tidspunktet for uddannelsen passer godt i planlægningen og forholder sig til, at uddannelse er en løbende proces, der ikke stopper.

figur 12 årshjul

Årshjulet kan fx gennemføres sådan:

En gang årligt – måske i forlængelse af medarbejderudviklingssamtaler, MUS – fastlægges virksomhedens uddannelsesbehov. En del af dette uddannelsesbehov kan måske dækkes inden for rammerne af positivlisten for aftalt uddannelse, noget andet inden for selvvalgt uddannelse eller måske via virksomhedens egen finansiering. I IKUF-sammenhæng er det centrale, at parterne aftaler friheden til uddannelse og vilkårene herfor.

Vi anbefaler, at virksomhedens uddannelsesansvarlige drøfter uddannelsens udbytte, læringsmuligheder og udfordringer efter afsluttet uddannelsesforløb. Tanken er at fastholde de positive gevinster ved det indlærte og naturligvis også justere det, der måske ikke har fungeret så godt til næste gang.